Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Inflasi harga pengguna U,K perlahan secara tidak dijangka.

 

Pound Britain lemah berbanding mata wang utama lain dalam sesi Eropah pada hari Rabu, selepas data menunjukkan bahawa inflasi harga pengguna U.K. perlahan secara tidak dijangka pada bulan Ogos.

Data daripada Pejabat Statistik Kebangsaan menunjukkan bahawa indeks harga pengguna U.K. mencatatkan peningkatan tahunan sebanyak 6.7 peratus pada bulan Ogos selepas meningkat 6.8 peratus pada bulan Julai. Inflasi dijangka meningkat kepada 7.0 peratus. Selain itu, ini adalah inflasi paling lemah sejak Februari 2022.

Pada asas bulanan, IHP meningkat 0.3 peratus, berbeza dengan kejatuhan 0.4 peratus pada bulan Julai. Harga diramalkan melantun semula 0.7 peratus pada bulan Ogos.

Satu lagi data daripada ONS menunjukkan bahawa kejatuhan tahunan dalam harga output perlahan kepada 0.4 peratus daripada 0.7 peratus disemak pada bulan Julai. Harga dijangka turun 0.6 peratus.

Begitu juga, harga input menurun pada kadar yang lebih perlahan sebanyak 2.3 peratus selepas jatuh 3.2 peratus pada bulan sebelumnya. Kadar penurunan juga lebih kecil daripada jangkaan penurunan 2.7 peratus.

Pedagang menunggu pengumuman dasar monetari Rizab Persekutuan A.S. pada hari itu. Walaupun Fed bersedia untuk membiarkan kadar faedah utamanya tidak berubah pada 5.5 peratus, tumpuan akan diberikan kepada isyarat yang mungkin dihantar oleh bank pusat A.S. mengenai kemungkinan tindakan seterusnya.

Pedagang juga menantikan mesyuarat dasar Bank of England, Bank of Japan, Swiss National Bank, Norges Bank dan Riskbank minggu ini untuk mendapatkan arahan.

Pound kekal kukuh berbanding rakan-rakan utamanya dalam dagangan Asia hari ini.


Dalam dagangan Eropah sekarang, paun jatuh hampir ke paras terendah 4 bulan pada 1.2334 berbanding dolar A.S. dan paras terendah 6 minggu pada 182.46 berbanding yen, daripada paras tertinggi awal 1.2397 dan 183.30, masing-masing. Jika paun melanjutkan aliran menurunnya, ia berkemungkinan mendapat sokongan sekitar 1.21 berbanding dolar AS dan 181.00 berbanding yen.

Berbanding euro dan franc Switzerland, paun merosot kepada hampir paras terendah 6 minggu pada 0.8659 dan hampir paras terendah 7 minggu pada 1.1071 daripada paras tertinggi awal 0.8618 dan 1.1128, masing-masing. Pound mungkin menguji sokongan berhampiran 0.87 berbanding euro dan 1.09 berbanding franc.

Memandang ke hadapan, Isabel Schnabel ECB akan bercakap mengenai aspek semasa dasar monetari pada satu acara di Frankfurt pada 5:00 pagi ET.

Dalam sesi New York, data kelulusan gadai janji MBA A.S. dan data minyak mentah EIA A.S. dijadualkan untuk dikeluarkan.

Pada 8:00 pagi ET, Ahli Lembaga Pengarah ECB Elizabeth McCaul akan menyampaikan ucapan mengenai "Teknologi, data dan inovasi - Membentuk masa depan penyeliaan" di Persidangan Inovator Penyeliaan ECB "Teknologi dan pengawasan perbankan disambungkan" di Frankfurt, Jerman.

Setengah jam kemudian, Ahli Lembaga ECB Frank Elderson Elderson akan bercakap di Springtij Forum 2023 di Terschelling, Belanda.

Pada 2:00 petang ET, Rizab Persekutuan A.S. mengumumkan dasar monetarinya. The Fed bersedia untuk mengekalkan kadar faedah utamanya tidak berubah pada 5.5 peratus.

Setengah jam kemudian, Pengerusi Rizab Persekutuan Jerome Powell akan menyampaikan ucapan selepas mesyuarat penetapan dasar terbaru Fed.

Broker Terbaik Untuk teknik moving heiken
</

Tiada ulasan