Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran SahamJepun Lebih Tinggi

 

Pasaran saham Jepun nyata lebih tinggi pada hari Isnin, menghentikan penurunan empat sesi berturut-turut, dengan Nikkei 225 bergerak di atas paras 32,600, walaupun isyarat negatif secara meluas dari Wall Street pada hari Jumaat, dirangsang oleh keuntungan dalam pengeksport dan saham teknologi, sebahagiannya diimbangi oleh kerugian dalam saham kewangan. Penanda aras Indeks Nikkei 225 naik 207.85 atau 0.64 peratus kepada 32,610.26, selepas mencecah paras tertinggi 32,642.75 sebelumnya. Saham Jepun berakhir lebih rendah pada hari Jumaat.

Kumpulan SoftBank berwajaran tinggi pasaran memperoleh lebih daripada 2 peratus, manakala pengendali Uniqlo Fast Retailing kehilangan hampir 1 peratus. Di kalangan pembuat kereta, Honda naik 0.4 peratus, manakala Toyota kehilangan lebih daripada 1 peratus.

Dalam ruang teknologi, Screen Holdings dan Advantest masing-masing memperoleh lebih daripada 3 peratus, manakala Tokyo Electron menambah lebih daripada 1 peratus. Dalam sektor perbankan, Sumitomo Mitsui Financial mengalami kerugian hampir 3 peratus, manakala Mizuho Financial dan Mitsubishi UFJ Financial masing-masing merosot hampir 2 peratus.

Pengeksport utama adalah lebih tinggi. Canon dan Mitsubishi Electric masing-masing memperoleh hampir 1 peratus, manakala Sony menambah lebih daripada 1 peratus dan Panasonic meningkat lebih daripada 2 peratus.

Antara kerugian besar lain, Daiichi Sankyo melonjak lebih daripada 7 peratus dan Ebara memperoleh lebih daripada 3 peratus, manakala Takashimaya dan Konami menambah hampir 3 peratus setiap satu.

Sebaliknya, Fukuoka Financial kehilangan hampir 3 peratus.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat 148 yen yang lebih rendah pada hari Isnin.

Di Wall Street, saham menyaksikan turun naik yang ketara pada bahagian akhir sesi dagangan pada hari Jumaat selepas pergerakan awal ke arah menaik. Purata utama menunjukkan ayunan liar ke sana ke mari merentasi garisan yang tidak berubah sebelum akhirnya mengakhiri hari dengan lebih rendah sederhana.

Nasdaq yang berteknologi tinggi susut 12.18 mata atau 0.1 peratus 13,211.81, paras penutup terendahnya dalam tempoh tiga bulan. S&P 500 turut merosot 9.94 mata atau 0.2 peratus kepada paras terendah penutup tiga bulan pada 4,320.06, manakala Dow jatuh 106.58 mata atau 0.3 peratus kepada paras terendah penutup dua bulan pada 33,963.84.

Sementara itu, pasaran utama Eropah juga mengakhiri hari bercampur-campur. Walaupun Indeks FTSE 100 U.K. naik sebanyak 0.1 peratus, Indeks DAX Jerman turun sebanyak 0.1 peratus dan Indeks CAC 40 Perancis turun sebanyak 0.4 peratus.

Harga minyak mentah secara ringkas jatuh ke paras merah lewat sedikit tengah hari pada hari Jumaat, tetapi pulih dengan pantas untuk menamatkan sesi hari itu dengan nada yang kukuh. Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate untuk November diselesaikan dengan kerugian $0.40 atau kira-kira 0.5% pada $90.03 setong. Niaga hadapan minyak mentah WTI susut 0.6% dalam seminggu, kerugian mingguan pertama dalam empat minggu.

Tiada ulasan