Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Saham Eropah Bersedia Untuk Dibuka Positif

 

Saham Eropah mungkin dibuka pada nota positif Selasa selepas Speaker Dewan Perwakilan AS Kevin McCarthy berkata rundingan hutang dengan Presiden Joe Biden adalah "produktif" tetapi tiada persetujuan dicapai.

Rumah Putih dan Kongres mempunyai masa sehingga 1 Jun untuk menaikkan siling hutang sebelum kemungkiran.

Saham Asia didagangkan bercampur-campur, dengan pasaran China dan Hong Kong berundur di tengah-tengah kebangkitan semula ketegangan perdagangan China-A.S. dan keraguan tentang pemulihan ekonomi China.

A.S. berkata ia mempunyai "kebimbangan yang sangat serius" mengenai langkah China untuk menyekat penjualan produk Teknologi Micron di negara itu.

Dolar mencecah paras tertinggi enam bulan berbanding yen dan emas mengenepi lebih rendah manakala harga minyak meningkat untuk sesi kedua berturut-turut berikutan ramalan permintaan minyak meningkat pada separuh kedua tahun ini.

Dalam keluaran ekonomi, hasil tinjauan pengurus pembelian kilat dari kawasan euro dan U.K. akan tamat pada sesi kemudian, yang menjadi tajuk utama hari yang sibuk untuk berita ekonomi Eropah.

Saham A.S. ditutup bercampur-campur semalaman kerana pelabur menunggu kemas kini baharu mengenai rundingan siling hutang dan Setiausaha Perbendaharaan Yellen berkata bahawa kemungkinan Perbendaharaan membayar semua bil A.S. menjelang 15 Jun adalah agak rendah.

Komen Hawkish daripada pegawai Fed juga menimbang, dengan Presiden Bank Rizab Persekutuan St. Louis James Bullard menyokong dua lagi kenaikan kadar faedah pada 2023 dan rakan sekerjanya di Minneapolis Neel Kashkari mengingatkan agar tidak membaca terlalu banyak sehingga jeda Jun.

Dow susut 0.4 peratus, manakala S&P 500 ditutup lebih tinggi sedikit dan Nasdaq Composite yang berteknologi tinggi menambah setengah peratus.

Saham Eropah juga berakhir bercampur-campur pada hari Isnin, dengan peniaga memberi tumpuan kepada perbincangan siling hutang AS dan keputusan pilihan raya umum Greece.

Kuali Eropah STOXX 600 berakhir mendatar dengan berat sebelah positif. DAX Jerman turun 0.3 peratus dan CAC 40 Perancis susut 0.2 peratus manakala FTSE 100 U.K. naik 0.2 peratus.

Tiada ulasan