Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran SahamJepun Lebih Rendah

 

Pasaran saham Jepun nyata lebih rendah pada hari Isnin selepas hujung minggu yang panjang, menamatkan rentetan kemenangan empat sesi, dengan Nikkei 225 kekal di atas paras 29,000 , walaupun isyarat positif secara meluas daripada pasaran global pada hari Jumaat, dengan kelemahan merentas kebanyakan sektor sebagai pasaran mengejar rakan sebaya global mereka selepas bercuti selama tiga hari.

Penanda aras Indeks Nikkei 225 turun 150.49 atau 0.52 peratus kepada 29,007.56, selepas mencecah paras rendah 28,950.32 sebelumnya. Saham Jepun ditutup tinggi sedikit pada hari Selasa sebelum cuti pada hari Rabu, Khamis dan Jumaat.

Kumpulan SoftBank yang berwajaran tinggi pasaran kehilangan lebih daripada 1 peratus dan pengendali Uniqlo Fast Retailing turun 2.5 peratus. Di kalangan pembuat kereta, Honda turun 0.4 peratus dan Toyota kerugian hampir 1 peratus.

Dalam ruang teknologi, Screen Holdings naik 0.5 peratus, manakala Tokyo Electron turun 0.2 peratus. Advantest adalah rata.

Dalam sektor perbankan, Sumitomo Mitsui Financial rugi hampir 1 peratus, Mitsubishi UFJ Financial turun 1.5 peratus dan Mizuho Financial susut lebih 1 peratus.

Pengeksport utama bercampur. Mitsubishi Electric memperoleh hampir 1 peratus dan Canon naik 0.5 peratus, manakala Panasonic kehilangan hampir 2 peratus dan Sony turun lebih daripada 1 peratus.

Antara untung utama lain, Eisai memperoleh hampir 4 peratus, manakala Sojitz, Japan Tobacco dan Odakyu Electric Railway menambah hampir 3 peratus setiap satu.

Sebaliknya, Shiseido kehilangan hampir 5 peratus.

InstaForex

Dalam berita ekonomi, ahli-ahli Lembaga Dasar Monetari Bank of Japan berkata bahawa ekonomi negara telah meningkat, walaupun harga komoditi lebih tinggi, dan ia dijangka akan terus berbuat demikian, minit dari mesyuarat lembaga pada 9 dan 10 Mac mendedahkan pada hari Isnin .

Pekerjaan yang bertambah baik dan pendapatan isi rumah telah menjadi faktor utama dalam pemulihan ekonomi, minit itu diteruskan. Dari segi inflasi, lembaga itu berkata ia akan meneruskan pelonggaran kualitatif dan kuantitatif selagi perlu untuk mencapai sasaran harga bank pusat sebanyak 2 peratus.

Pada mesyuarat itu, BoJ membiarkan pendirian dasar monetarinya yang sangat longgar tidak berubah pada hari Jumaat, mengekalkan kadar faedah negatif sebanyak -0.1 peratus pada akaun semasa yang dikekalkan oleh institusi kewangan di bank pusat.

Sementara itu, sektor perkhidmatan di Jepun terus berkembang pada April, dan pada kadar yang lebih pantas, tinjauan terbaru dari Jibun Bank mendedahkan pada hari Isnin dengan skor PMI perkhidmatan 55.4. Itu meningkat daripada 55.0 pada bulan Mac dan ia bergerak lebih jauh di atas garis boom-or-bust 50 yang memisahkan pengembangan daripada penguncupan.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat 134 yen yang lebih tinggi pada hari Isnin.

Di Wall Street, saham bergerak lebih rendah secara mendadak lebih tinggi semasa dagangan pada hari Jumaat, memperoleh semula tanah selepas menunjukkan aliran rendah sepanjang beberapa sesi yang lalu. Purata utama semuanya menunjukkan pergerakan yang ketara kembali ke atas, dengan Dow melantun dari paras penutup terendahnya dalam tempoh lebih sebulan.

Purata utama menarik balik tahap terbaik mereka menjelang penutupan tetapi masih mencatatkan keuntungan yang kukuh. Dow melonjak 546.64 mata atau 1.7 peratus kepada 33,674.38, Nasdaq meningkat 269.01 mata atau 2.3 peratus kepada 12,235.41 dan S&P 500 melonjak 75.03 mata atau 1.9 peratus kepada 4,136.25.

Pasaran utama Eropah semuanya juga menunjukkan pergerakan kukuh ke arah menaik pada hari itu. Sementara Indeks FTSE 100 U.K. melonjak sebanyak 1.0 peratus, Indeks CAC 40 Perancis dan Indeks DAX Jerman masing-masing melonjak sebanyak 1.3 peratus dan 1.4 peratus.

Harga minyak mentah meningkat mendadak pada hari Jumaat berikutan meredakan kebimbangan kemelesetan dalam beberapa ekonomi utama dunia. Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate untuk Jun berakhir lebih tinggi sebanyak $2.78 atau 4.1 peratus pada $71.34 setong.

Tiada ulasan