Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Saham Jepun Lebih Tinggi dengan ketara

 

Pasaran saham Jepun meningkat dengan ketara pada hari Isnin, melanjutkan keuntungan dalam dua sesi sebelumnya, dengan Nikkei 225 bergerak melebihi paras 29,000 kepada paras tertinggi lapan bulan, berikutan petunjuk positif daripada pasaran global pada hari Jumaat, dengan kenaikan ketara dalam saham wajaran tinggi selepas Bank of Japan mengekalkan kadar pada tahap ultra-rendah. BoJ juga mengumumkan semakan luas mengenai langkah pelonggaran monetarinya yang telah lama wujud.

Penanda aras Indeks Nikkei 225 naik 203.19 atau 0.70 peratus kepada 29,059.63, selepas mencecah paras tertinggi 29,143.89 sebelumnya. Saham Jepun berakhir lebih tinggi pada hari Jumaat.

Kumpulan SoftBank berwajaran tinggi pasaran memperoleh lebih daripada 1 peratus dan pengendali Uniqlo Fast Retailing menambah hampir 1 peratus. Di kalangan pembuat kereta, Honda dan Toyota masing-masing memperoleh hampir 1 peratus.

Dalam ruang teknologi, Screen Holdings dan Tokyo Electron masing-masing kehilangan hampir 1 peratus, manakala Advantest naik 0.4 peratus.

Dalam sektor perbankan, Sumitomo Mitsui Financial dan Mitsubishi UFJ Financial masing-masing memperoleh hampir 1 peratus, manakala Mizuho Financial menambah lebih daripada 1 peratus.

Pengeksport utama kebanyakannya lebih tinggi. Mitsubishi Electric memperoleh lebih daripada 3 peratus, Panasonic menambah lebih daripada 2 peratus dan Canon meningkat lebih daripada 1 peratus, manakala Sony kehilangan lebih daripada 4 peratus.

Antara untung utama lain, NEC melonjak lebih daripada 13 peratus, manakala Kereta Api Elektrik Odakyu dan Kereta Api Elektrik Keisei masing-masing memperoleh lebih daripada 4 peratus. Keyence dan TDK masing-masing menambah lebih daripada 3 peratus, manakala Hitachi, JTEKT, Chubu Electric Power dan Fujitsu masing-masing meningkat hampir 3 peratus.

InstaForex

Sebaliknya, M3 menjunam hampir 8 peratus, manakala Nippon Electric Glass, Z Holdings dan Kawasaki Kisen Kaisha masing-masing kerugian lebih daripada 4 peratus. Alps Alpine dan Mitsui O.S.K. Talian merosot hampir 4 peratus setiap satu, manakala Nippon Yusen K.K. turun lebih daripada 3 peratus. Murata Manufacturing merosot hampir 3 peratus.

Dalam berita ekonomi, sektor pembuatan di Jepun terus menguncup pada April, walaupun pada kadar yang lebih perlahan, tinjauan terbaru dari Jibun Bank mendedahkan pada hari Isnin dengan skor PMI pembuatan 49.5. Itu meningkat daripada 49.2 pada Mac walaupun ia kekal di bawah garis boom-or-bust 50 yang memisahkan pengembangan daripada penguncupan.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat 136 yen yang lebih tinggi pada hari Isnin.

Di Wall Street, saham bergerak kebanyakannya lebih tinggi sepanjang sesi dagangan pada hari Jumaat selepas pada mulanya menunjukkan kekurangan arah. Purata utama memanjangkan rali Khamis, dengan Nasdaq mencapai paras penutup tertinggi tujuh bulan, manakala Dow dan S&P 500 mencapai paras penutupan terbaik dalam tempoh dua bulan.

Purata utama menyaksikan peningkatan lebih jauh menjelang penutupan, menamatkan sesi pada tahap terbaik mereka pada hari itu. Dow naik 272.00 mata atau 0.8 peratus kepada 34,098.16, Nasdaq naik 84.35 mata atau 0.7 peratus kepada 12,226.58 dan S&P 500 naik 34.13 mata atau 0.8 peratus kepada 4,169.48.

Pasaran utama Eropah juga bergerak ke arah menaik pada hari itu. Sementara Indeks DAX Jerman meningkat sebanyak 0.8 peratus, Indeks FTSE 100 U.K. meningkat sebanyak 0.5 peratus dan Indeks CAC 40 Perancis meningkat sebanyak 0.1 peratus.

Harga minyak mentah meningkat mendadak pada hari Jumaat apabila peniaga menimbang bekalan mentah dan prospek permintaan tenaga jangka terdekat. Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate untuk Jun berakhir lebih tinggi sebanyak $2.02 atau kira-kira 2.7 peratus pada $76.78 setong. Niaga hadapan minyak mentah WTI susut kira-kira 1.4 peratus dalam seminggu, tetapi meningkat hampir 1 peratus pada April.

Tiada ulasan