Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Asia Berdagang Kebanyakannya Lebih Rendah


Pasaran saham Asia kebanyakannya rendah pada hari Jumaat, walaupun sebahagian besar isyarat positif daripada Wall Street semalaman, kerana kebimbangan yang berlarutan tentang kelembapan ekonomi, dan kebimbangan kemungkiran hutang AS menyebabkan mood menurun. Beberapa kelegaan dilihat apabila penggubal undang-undang semakin hampir kepada perjanjian untuk meningkatkan had hutang dan menghadkan perbelanjaan selama dua tahun. Pasaran Asia berakhir kebanyakannya rendah pada Khamis.

Mencerminkan kebimbangan lalai, Fitch Ratings meletakkan kredit "AAA" Amerika Syarikat pada "penilaian menonton negatif", menandakan risiko penurunan kepada kepercayaan kredit A.S.

Speaker Dewan Rakyat Kevin McCarthy berkata bahawa beberapa kemajuan telah dicapai tetapi beberapa isu masih tidak dapat diselesaikan dalam rundingan, kerana tarikh akhir semakin hampir untuk menaikkan had pinjaman kerajaan persekutuan $31.4 trilion atau risiko mungkir.

Dengan tinggal lebih seminggu lagi - termasuk cuti hujung minggu - Setiausaha Perbendaharaan A.S. Janet Yellen mengulangi amarannya bahawa A.S. mungkin mengalami kesukaran untuk membayar bilnya.

Pasaran saham Australia rendah sedikit dalam dagangan bergelora pada hari Jumaat, melanjutkan kerugian dalam empat sesi sebelumnya, dengan penanda aras S&P/ASX 200 kekal di bawah paras 7,200, walaupun isyarat kebanyakannya positif dari Wall Street semalaman, diseret oleh kerugian dalam emas pelombong dan stok tenaga dan harga jongkong dan minyak mentah yang jatuh.

Penanda aras Indeks S&P/ASX 200 susut 3.20 mata atau 0.05 peratus kepada 7,135.00, selepas mencecah paras rendah 7,129.00 dan tinggi 7,143.40 sebelumnya. Indeks Semua Biasa turun 3.10 mata atau 0.04 peratus kepada 7,313.60. Pasaran Australia berakhir lebih rendah pada hari Khamis.

Di kalangan pelombong utama, Fortescue Metals memperoleh lebih daripada 1 peratus dan Kumpulan BHP meningkat 0.2 peratus, manakala Sumber Mineral dan Rio Tinto menambah hampir 1 peratus setiap satu.

Stok minyak lemah. Santos dan Woodside Energy masing-masing kehilangan hampir 1 peratus, manakala tenaga Pantai merosot hampir 2 peratus. Tenaga Asal adalah rata.

Antara saham teknologi, Blok pemilik Afterpay kehilangan 4.5 peratus dan Xero turun hampir 1 peratus, manakala WiseTech Global naik 0.3 peratus dan Appen meningkat hampir 1 peratus. Zip rata. Antara empat bank besar, Westpac, ANZ Banking dan National Australia Bank masing-masing meningkat 0.2 hingga 0.4 peratus, manakala Commonwealth Bank meningkat hampir 1 peratus.

Pelombong emas lemah. Gold Road Resources, Northern Star Resources dan Evolution Mining masing-masing kehilangan hampir 1 peratus, manakala Newcrest Mining turun lebih daripada 1 peratus dan Resolute Mining merosot hampir 2 peratus.

Dalam pasaran mata wang, dolar Aussie didagangkan pada $0.651 pada hari Jumaat.

Pasaran saham Jepun secara ketara lebih tinggi pada hari Jumaat, melanjutkan keuntungan pada sesi sebelumnya, dengan penanda aras Nikkei 225 bergerak sedikit di atas paras 31,100 untuk naik semula ke paras tertinggi baru 33 tahun, berikutan petunjuk kebanyakannya positif dari Wall Street semalaman, dirangsang oleh keuntungan merentas kebanyakan sektor, diterajui oleh saham teknologi.

Penanda aras Indeks Nikkei 225 menutup sesi pagi pada paras tertinggi hari ini pada 31,101.60, naik 300.47 mata atau 0.98 peratus. Saham Jepun ditutup tinggi pada hari Khamis.

Kumpulan SoftBank berwajaran tinggi pasaran meningkat 0.5 peratus, manakala pengendali Uniqlo Fast Retailing turun 0.1 peratus. Dalam kalangan pembuat kereta, Honda naik 0.2 peratus dan Toyota naik 0.3 peratus.

Dalam ruang teknologi, Advantest memperoleh hampir 3 peratus dan Screen Holdings melonjak lebih daripada 6 peratus, manakala Tokyo Electron menambah hampir 5 peratus. Dalam sektor perbankan, Mitsubishi UFJ Financial dan Sumitomo Mitsui Financial turun 0.3 hingga 0.4 peratus setiap satu, manakala Mizuho Financial naik 0.1 peratus.

Antara pengeksport utama, Panasonic meningkat 0.3 peratus, manakala Mitsubishi Electric dan Sony masing-masing memperoleh hampir 1 peratus. Canon turun 0.1 peratus. Antara saham untung utama lain, Kawasaki Heavy Industries dan Taiyo Yuden masing-masing melonjak hampir 6 peratus, manakala Renesas Electronics, Marubeni, Hoya, Keisei Electric Railway dan Toppan masing-masing meningkat hampir 4 peratus. Resonac Holdings, Fujikura dan Sumco masing-masing menambah lebih daripada 3 peratus, manakala Central Japan Railway dan Mitsubishi Heavy Industries meningkat hampir 3 peratus setiap satu.

Sebaliknya, tidak ada kerugian besar yang lain.

Dalam berita ekonomi, harga pengguna keseluruhan di wilayah Tokyo di Jepun meningkat 3.2 peratus pada tahun pada bulan Mei, kata Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri dan Komunikasi pada hari Jumaat. Itu adalah sedikit daripada jangkaan untuk peningkatan sebanyak 3.9 peratus dan turun daripada 3.5 peratus pada bulan April.

Teras CPI, yang tidak termasuk kos makanan yang tidak menentu, juga meningkat 3.2 peratus pada tahun pada bulan Mei - di bawah jangkaan untuk kenaikan 3.3 peratus dan turun daripada 3.5 peratus pada bulan sebelumnya.

Sementara itu, harga pengeluar di Jepun meningkat 1.6 peratus pada tahun pada bulan April, kata Bank of Japan pada hari Jumaat. Itu melebihi jangkaan untuk peningkatan sebanyak 1.4 peratus berikutan kenaikan 1.7 peratus yang disemak naik pada bulan Mac (asalnya 1.6 peratus). Pada asas bulanan, harga pengeluar meningkat 0.2 peratus - susut daripada kenaikan 0.6 peratus pada bulan sebelumnya.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat 139 yen yang lebih tinggi pada hari Jumaat.

Di tempat lain di Asia, New Zealand, China, Singapura, Malaysia dan Taiwan masing-masing lebih rendah antara 0.1 dan 0.8 peratus, manakala Korea Selatan dan Indonesia masing-masing meningkat 0.3 dan 0.1 peratus. Hong Kong ditutup untuk cuti Hari Waisak.

Di Wall Street, saham kebanyakannya bergerak lebih tinggi semasa dagangan pada Khamis, memperoleh semula tanah selepas bergerak lebih rendah secara mendadak pada hari Selasa dan Rabu. Nasdaq menunjukkan pergerakan menaik yang sangat kukuh, mencerminkan kekuatan dalam sektor teknologi.

Nasdaq melonjak 213.93 mata atau 1.7 peratus kepada 12,698.09, bangkit semula menghampiri paras penutup tertinggi sembilan bulan yang ditetapkan pada Isnin. S&P 500 juga melonjak 36.04 mata atau 0.9 peratus kepada 4,151.28, manakala Dow yang lebih kecil mengatasi aliran menurun dan mengenepi turun 35.27 mata atau 0.1 peratus kepada 32,764.65.

Sementara itu, pasaran utama Eropah juga bergerak ke arah penurunan pada hari itu. Walaupun Indeks FTSE 100 U.K. merosot sebanyak 0.7 peratus, Indeks CAC 40 Perancis dan Indeks DAX Jerman kedua-duanya menurun sebanyak 0.3 peratus.

Harga minyak mentah jatuh secara mendadak pada Khamis, menamatkan tiga hari kemenangan berturut-turut, selepas Timbalan Perdana Menteri Rusia berkata Rusia tidak akan bersetuju dengan sebarang pengurangan tambahan dalam pengeluaran minyak mentah. Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate bagi Julai berakhir turun $2.51 atau 3.4 peratus pada $71.83 setong.

Tiada ulasan