Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar Australia Meningkat Apabila Pasaran Saham Asia Didagangkan Lebih Tinggi


Dolar Australia mengukuh berbanding mata wang utama lain dalam sesi Asia pada hari Jumaat, apabila pasaran saham Asia didagangkan lebih tinggi pada hari Jumaat, berikutan petunjuk positif secara meluas daripada pasaran global semalaman di tengah-tengah keyakinan penggubal undang-undang akhirnya akan mencapai persetujuan untuk menaikkan siling hutang AS untuk mengelakkan lalai. Walau bagaimanapun, kebimbangan mengenai inflasi dan prospek kadar faedah mempengaruhi sentimen.

Selepas mesyuarat awal minggu ini, Presiden Joe Biden serta Speaker Dewan Rakyat Kevin McCarthy, R-Calif. menyatakan keyakinan bahawa perjanjian akan dicapai.

Dalam dagangan Asia hari ini, dolar Australia meningkat kepada paras tertinggi lebih 2 minggu pada 91.95 berbanding yen dan paras tertinggi 3 hari pada 1.6215 berbanding euro daripada sebut harga penutup semalam pada 91.84 dan 1.6258, masing-masing. Jika aussie melanjutkan aliran menaiknya, ia berkemungkinan mendapat rintangan sekitar 94.00 berbanding yen dan 1.56 berbanding euro.

Berbanding A.S. dan dolar Kanada, aussie meningkat kepada 0.6642 dan 0.8959 daripada sebut harga penutup semalam pada 0.6622 dan 0.8936, masing-masing. Aussie mungkin menguji rintangan sekitar 0.68 terhadap dolar AS dan 0.91 terhadap loonie.

Bergerak dari tahap rendah awal 1.0616 berbanding dolar NZ, aussie mengenepi sehingga 1.0638. Pada bahagian atas, 1.09 dilihat sebagai rintangan seterusnya di sekitar kawasan 1.09.

Memandang ke hadapan, data jualan runcit Kanada untuk bulan Mac dan data kiraan pelantar minyak Baker Hughes A.S. akan dikeluarkan pada sesi New York.

Pada jam 8:45 pagi ET, Presiden Bank Rizab Persekutuan New York John Wiliams akan menyampaikan ucapan sebelum Persidangan Penyelidikan Thomas Laubach yang dianjurkan oleh Lembaga Pengelola Rizab Persekutuan, di Washington D.C.

Pada 9:00 pagi ET, Gabenor Lembaga Rizab Persekutuan Michelle Bowman akan mengambil bahagian dalam perbincangan sebelum Konvensyen Tahunan Ke-138 Persatuan Jurubank Texas, di San Antonio, Texas.

Pada 10:55 pagi ET, ahli lembaga ECB Isabel Schnabel akan menyampaikan ucapan pada Persidangan mengenai Kestabilan Kewangan dan Dasar Monetari sebagai penghormatan kepada Charles Goodhart, diikuti dengan pembukaan Perpustakaan Charles Goodhart, di London.

Lima minit kemudian, Pengerusi Rizab Persekutuan Jerome Powell akan mengambil bahagian dalam panel "Perspektif Dasar Monetari" sebelum Persidangan Penyelidikan Thomas Laubach yang dihoskan oleh Rizab Persekutuan, di Washington D.C.

Tiada ulasan