Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Saham Eropah Ditutup Lemah Selepas Sesi Berhati-hati


Saham Eropah ditutup lemah pada Khamis dengan pelabur membuat langkah berhati-hati, mencerna pendapatan korporat bercampur daripada syarikat terkemuka A.S. dan bimbang tentang prospek ekonomi.

Pan European Stoxx 600 berakhir turun 0.15%. DAX Jerman merosot 0.62% dan CAC 40 Perancis berakhir 0.14% turun, manakala FTSE 100 UK dan SMI Switzerland masing-masing berakhir lebih tinggi sebanyak 0.05% dan 0.21%.

Antara pasaran lain di Eropah, Austria, Belgium, Republik Czech, Denmark, Finland, Greece, Iceland, Ireland, Norway, Portugal, Sepanyol dan Turkiye berakhir lemah.

Belanda, Poland dan Rusia ditutup tinggi, manakala Sweden berakhir tidak berubah.

Di pasaran UK, Smith (DS), Antofagasta, Smurfit Kappa Group, Mondi, Persimmon, Anglo American Plc, IHG, Whitbread, Rio Tinto, BT Group, Airtel Africa, Standard Chartered dan Prudential kehilangan 1 hingga 3%.

Segro meningkat lebih 3.5%. Haleon, Beazley, Smith & Nephew, Croda International, Experian, Relx, Next, Glencore dan Hiscox memperoleh 1.5 hingga 3%.

Rentokil Initial naik 1.8%.

Di pasaran Jerman, Sartorius menjunam hampir 11%. Continental, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Vonovia, Infineon Technologies, Fresenius dan Porsche kehilangan 2.5 hingga 4%.

Daimler Truk Holding, Siemens Healthineers dan Hannover Rueck memperoleh 1.6 hingga 2%. Munic RE, Deutsche Boerse, MTU Aero Engines dan Symrise juga mencatatkan keuntungan ketara.

Di Paris, Renault berakhir hampir 8% ke bawah pembuat kereta itu berkata ia sedang menyemak dasar harganya untuk kereta elektrik di seluruh dunia.

Stellantis merosot lebih daripada 5% dan Michelin berakhir lebih rendah sebanyak kira-kira 4.3%. WorldLine, Alstom, Carrefour, Capgemini, Bouygues, BNP Paribas dan Societe Generale kehilangan 1.2 hingga 3%.

L'Oreal, Hermes International dan LVMH naik 1.3 hingga 2%. Kering, Pernod Ricard, Airbus Group, Thales dan Vivendi berakhir dengan lebih tinggi.

Dari segi ekonomi, inflasi harga pengeluar Jerman berkurangan untuk bulan keenam berturut-turut pada Mac untuk mencapai paras terendah dalam hampir dua tahun di tengah-tengah kelembapan mendadak dalam harga tenaga, data awal dari Destatis menunjukkan pada Khamis.

Indeks harga pengeluar, atau PPI, meningkat 7.5% tahun ke tahun pada bulan Mac, jauh lebih perlahan daripada kenaikan 15.8% pada bulan Februari. Pakar ekonomi telah meramalkan pertumbuhan harga akan berkurangan kepada 9.8%.

Selanjutnya, kadar inflasi terkini adalah yang paling lemah sejak Mei 2021, apabila harga telah meningkat 7.2%.

Keyakinan pengeluar Perancis semakin menurun pada bulan April untuk mencapai tahap terendah dalam tempoh lima bulan, berikutan arah aliran yang dijangkakan dalam pengeluaran dan tahap keseluruhan buku pesanan bertambah buruk, hasil tinjauan dari pejabat statistik Insee menunjukkan.

Indeks keyakinan pembuatan turun kepada 101.0 pada April daripada 104 pada bulan sebelumnya. Skor yang dijangkakan ialah 103.

Berdasarkan asas yang tidak diselaraskan, imbangan perdagangan kawasan euro bertukar kepada lebihan EUR 4.6 bilion berbanding defisit EUR 9.4 bilion pada tahun sebelumnya, data daripada Eurostat menunjukkan.

Eksport meningkat 7.6% tahun ke tahun pada bulan Februari, dan import berkembang pada kadar yang agak perlahan sebanyak 1.1%.

Sebilangan besar penggubal dasar di Majlis Tadbir Bank Pusat Eropah menggemari kenaikan 50 mata asas pada bulan Mac untuk mengelakkan ketidaktentuan selanjutnya dalam latar belakang krisis perbankan baru-baru ini dan juga kerana inflasi terus kekal di atas sasaran bank, minit kadar terkini. -sesi setting menunjukkan hari Khamis.

Pada bulan Mac, Majlis Pentadbiran, yang diketuai oleh Presiden ECB Christine Lagarde, menaikkan kadar faedahnya sebanyak 50 mata asas kerana penggubal dasar menjangkakan inflasi kekal "terlalu tinggi untuk masa yang lama".

"Adalah diakui bahawa dalam situasi semasa yang semakin tidak menentu, keputusan perlu diambil dengan maklumat yang tidak sempurna," kata minit sesi dasar ECB Mac. Risiko dilihat pada kedua-dua pihak, kata bank itu.

Tiada ulasan