Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Saham Jepun Dilihat Lebih Tinggi

 

Pasaran saham Jepun nyata lebih tinggi pada hari Selasa, melanjutkan keuntungan pada sesi sebelumnya, dengan Nikkei 225 bergerak di atas paras 28,700, berikutan petunjuk bercampur-campur dari Wall Street semalaman, ketika peniaga melihat ke hadapan untuk mesyuarat dasar monetari Bank of Japan kemudian dalam minggu itu, dengan BoJ dijangka mengekalkan dasar kadar faedah ultra rendahnya.

Penanda aras Indeks Nikkei 225 naik 150.13 mata atau 0.53 peratus kepada 28,743.65, selepas mencecah paras tertinggi 28,806.69 sebelumnya. Saham Jepun ditutup tinggi sedikit pada hari Isnin.

Kumpulan SoftBank berwajaran tinggi pasaran tidak berubah, manakala pengendali Uniqlo Fast Retailing turun 0.2 peratus. Dalam kalangan pembuat kereta, Honda naik 0.4 peratus dan Toyota naik hampir 1 peratus.

Dalam ruang teknologi, Advantest memperoleh lebih daripada 1 peratus, manakala Tokyo Electron dan Screen Holdings menambah hampir 1 peratus setiap satu.

Dalam sektor perbankan, Mitsubishi UFJ Financial memperoleh hampir 1 peratus, manakala Mizuho Financial dan Sumitomo Mitsui Financial masing-masing menambah lebih daripada 1 peratus.

Pengeksport utama adalah lebih tinggi. Canon memperoleh hampir 1 peratus, Mitsubishi Electric melonjak hampir 5 peratus, Panasonic menambah hampir 2 peratus dan Sony mengenepi 0.4 peratus. Antara untung utama lain, Nidec memperoleh hampir 4 peratus, Daiwa House Industry menambah lebih daripada 3 peratus dan Nomura Holdings meningkat hampir 3 peratus.

Sebaliknya, tidak ada kerugian besar yang lain.

Dalam berita ekonomi, harga pengeluar di Jepun meningkat 1.6 peratus pada tahun pada bulan Mac, kata Bank of Japan pada hari Selasa. Itu adalah di bawah jangkaan untuk peningkatan sebanyak 1.7 peratus, yang tidak akan berubah daripada bacaan Februari berikutan semakan menurun daripada 1.8 peratus.

Pada asas bulanan, harga pengeluar meningkat 0.7 peratus, meningkat daripada 0.2 peratus pada bulan sebelumnya. Tidak termasuk pengangkutan antarabangsa, harga pengeluar naik 0.6 peratus pada bulan dan 1.5 peratus pada tahun selepas menambah 0.2 peratus pada bulan dan 1.7 peratus pada tahun pada bulan Februari.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat 134 yen yang lebih rendah pada hari Selasa.

Di Wall Street, saham terus menunjukkan kekurangan hala tuju sepanjang sesi dagangan pada hari Isnin berikutan prestasi hambar yang dilihat pada Jumaat lalu. Purata utama sekali lagi menghabiskan hari melantun ke sana ke mari merentasi garisan yang tidak berubah.

Purata utama akhirnya mengakhiri hari bercampur-campur. Sementara Nasdaq turun 35.25 mata atau 0.3 peratus kepada 12,037.20, S&P 500 naik 3.52 mata atau 0.1 peratus kepada 4,137.04 dan Dow naik 66.44 mata atau 0.2 peratus kepada 33,875.40.

Sementara itu, pasaran utama Eropah menamatkan hari itu sedikit berubah. Walaupun Indeks DAX Jerman turun sebanyak 0.1 peratus, Indeks CAC 40 Perancis dan Indeks FTSE 100 U.K. ditutup tepat di bawah garisan tidak berubah.

Niaga hadapan minyak mentah ditutup tinggi pada hari Isnin berikutan laporan bahawa OPEC merancang pemotongan bekalan tambahan. Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate untuk Jun berakhir lebih tinggi sebanyak $0.89 atau 1.1 peratus pada $78.76 setong.

Tiada ulasan