Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Saham Jepun Lebih Tinggi

 

Pasaran saham Jepun nyata lebih tinggi pada hari Isnin, melanjutkan keuntungan pada sesi sebelumnya, dengan Nikkei 225 bergerak di atas paras 28,100, berikutan petunjuk positif daripada pasaran global pada hari Jumaat, dengan keuntungan dalam pengeksport dan saham kewangan sebahagiannya diimbangi oleh kelemahan dalam saham teknologi.

Penanda aras Indeks Nikkei 225 naik 136.06 atau 0.49 peratus kepada 28,177.54, selepas mencecah paras tertinggi 27,258.91 sebelum ini. Saham Jepun berakhir lebih tinggi pada hari Jumaat.

Kumpulan SoftBank berwajaran tinggi pasaran memperoleh lebih daripada 1 peratus dan pengendali Uniqlo Fast Retailing menambah hampir 3 peratus. Di kalangan pembuat kereta, Honda memperoleh lebih daripada 1 peratus dan Toyota meningkat 0.3 peratus.

Dalam ruang teknologi, Screen Holdings kehilangan hampir 2 peratus, Advantest merosot lebih daripada 3 peratus dan Tokyo Electron turun lebih daripada 2 peratus.

Dalam sektor perbankan, Sumitomo Mitsui Financial dan Mizuho Financial masing-masing memperoleh lebih daripada 1 peratus, manakala Mitsubishi UFJ Financial menambah hampir 1 peratus.

Pengeksport utama adalah lebih tinggi. Mitsubishi Electric, Sony dan Canon meningkat 0.1 hingga 0.3 peratus setiap satu, manakala Panasonic memperoleh lebih daripada 2 peratus.

Antara untung utama lain, JGC Holdings melonjak lebih daripada 6 peratus, Inpex meningkat hampir 6 peratus dan Idemitsu Kosan menambah lebih daripada 4 peratus, manakala Nippon Sheet Glass, M3 dan ENEOS Holdings naik hampir 4 peratus setiap satu. UBE Corp., Z Holdings dan Concordia Financial masing-masing meningkat lebih daripada 3 peratus, manakala Sumitomo Chemical, Yokogawa Electric, Olympus, Chiba Bank dan Fukuoka Financial semuanya meningkat hampir 3 peratus.

Sebaliknya, Advantest kehilangan hampir 3 peratus.

Dalam berita ekonomi, pembuatan besar di Jepun menjadi lemah pada suku pertama 2023, Tinjauan Tankan suku tahunan Bank of Japan mengenai sentimen perniagaan menunjukkan pada hari Isnin dengan skor indeks penyebaran +1. Itu terlepas ramalan untuk bacaan +3 dan turun daripada +7 tiga bulan lalu. Tinjauan datang pada +3, meleset jangkaan untuk +4 dan turun daripada +6 pada suku sebelumnya.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat 133 yen pada hari Isnin.

Di Wall Street, saham bergerak lebih tinggi secara mendadak sepanjang sesi dagangan pada hari Jumaat, menambah kepada keuntungan yang dicatatkan pada hari Rabu dan Khamis. Nasdaq yang berteknologi tinggi menunjukkan pergerakan menaik yang sangat kuat, mencapai paras penutup tertinggi selama enam bulan.


Purata utama menyaksikan peningkatan lebih jauh menjelang penutupan dagangan, mencapai paras tertinggi baharu untuk sesi. Nasdaq melonjak 208.44 mata atau 1.7 peratus kepada 12,221.91, S&P 500 melonjak 58.48 mata atau 1.4 peratus kepada 4,109.31 dan Dow melonjak 415.12 mata atau 1.3 peratus kepada 33,274.15.


Pasaran utama Eropah juga bergerak ke arah menaik pada hari itu. Sementara Indeks CAC 40 Perancis meningkat sebanyak 0.8 peratus, Indeks DAX Jerman meningkat sebanyak 0.7 peratus dan Indeks FTSE 100 U.K. meningkat sebanyak 0.2 peratus.


Harga minyak mentah meningkat lebih tinggi pada Jumaat berikutan bekalan yang jatuh dan keyakinan tentang prospek permintaan tenaga. Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate untuk Mei berakhir lebih tinggi sebanyak $1.30 atau 1.8 peratus pada $75.67 setong. Niaga hadapan minyak mentah WTI naik 9.2 peratus dalam minggu itu tetapi turun 1.8 peratus pada Mac dan 6 peratus pada suku pertama.

Tiada ulasan