Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Keluaran Perindustrian Jepun Meningkat 0.8% pada Mac

 

Keluaran perindustrian di Jepun meningkat 0.8 peratus pada bulan Mac, kata Kementerian Ekonomi, Perdagangan dan Industri pada hari Jumaat.

Itu mengatasi ramalan untuk peningkatan sebanyak 0.5 peratus berikutan kenaikan 4.6 peratus pada Februari.

Pada asas tahunan, keluaran perindustrian merosot 0.7 peratus - kira-kira sejajar dengan jangkaan selepas susut 0.5 peratus pada bulan sebelumnya.

Apabila data dikeluarkan, METI menaik taraf penilaiannya terhadap pengeluaran perindustrian, mengatakan bahawa ia menunjukkan tanda-tanda meningkat pada kadar yang sederhana.

Industri yang menyokong pengeluaran termasuk kenderaan bermotor, jentera pengeluaran dan bahan kimia. Ini telah diimbangi oleh penurunan dalam kalangan alat ganti dan peranti elektronik, mesin berorientasikan perniagaan dan bahan kimia bukan organik.

Penghantaran naik 0.4 peratus pada bulan dan turun 0.2 peratus pada tahun pada bulan Mac, manakala inventori menambah 0.6 peratus pada bulan dan 3.2 peratus pada tahun. Nisbah inventori meningkat 2.1 peratus pada bulan dan 7.9 peratus pada tahun.

Menurut ramalan METI mengenai pengeluaran perindustrian, pengeluaran dijangka meningkat 4.1 peratus pada bulan April dan jatuh 2.0 peratus pada Mei.

Juga pada hari Jumaat: • Kementerian Ekonomi, Perdagangan dan Industri berkata bahawa jumlah nilai jualan runcit di Jepun meningkat 7.2 peratus pada tahun pada bulan Mac- iaitu sebanyak 14.567 trilion yen. Itu melebihi jangkaan untuk peningkatan sebanyak 5.8 peratus berikutan kenaikan 7.3 peratus pada Februari.

Pada asas bulanan pelarasan musim, jualan runcit menambah 0.6 peratus - perlahan daripada 2.1 peratus pada bulan sebelumnya.

Bagi suku pertama 2023, jualan runcit meningkat 2.6 peratus pada suku dan 6.5 peratus pada tahun pada 39.781 trilion yen. • Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri dan Komunikasi berkata bahawa kadar pengangguran di Jepun mencapai 2.8 peratus pelarasan musim pada Mac. Itu jauh melebihi ramalan untuk peningkatan sebanyak 2.5 peratus dan meningkat daripada 2.6 peratus pada bulan Februari.

Nisbah pekerjaan kepada pemohon masuk pada 1.32, meleset daripada jangkaan untuk 1.34, yang tidak akan berubah daripada bulan sebelumnya.

Kadar penyertaan ialah 62.6 peratus, mengatasi ramalan sebanyak 62.4 peratus dan meningkat daripada 62.1 peratus sebulan sebelumnya. • Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri dan Komunikasi berkata bahawa harga pengguna keseluruhan di wilayah Tokyo di Jepun meningkat 3.5 peratus pada tahun pada bulan April. Itu melebihi jangkaan untuk peningkatan sebanyak 3.1 peratus dan meningkat daripada 3.3 peratus pada bulan Mac.

IHP teras, yang tidak termasuk harga makanan yang tidak menentu, juga meningkat 3.5 peratus tahunan. Itu mengatasi ramalan untuk peningkatan sebanyak 3.2 peratus, yang tidak akan berubah daripada bulan sebelumnya.

Tiada ulasan