Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Saham Eropah Mendapat Keuntungan Ketika Pelabur Menunggu Keputusan Fed

 

Saham Eropah didagangkan lebih tinggi pada hari Selasa apabila mesyuarat dasar Rizab Persekutuan dijalankan selama dua hari bermula hari ini, dengan pasaran menjangkakan kenaikan kadar 25 mata  pada hari Khamis

Ulasan Fed dan plot titik memegang kunci kepada laluan dolar dan hasil masa depan.

STOXX 600 pan-Eropah meningkat 1.4 peratus kepada 446.59 selepas mendapat 1 peratus pada hari Isnin.

DAX Jerman meningkat 1.5 peratus, manakala indeks CAC 40 Perancis dan FTSE 100 U.K. kedua-duanya menambah sekitar 1.4 peratus.

Bank mendahului untung kerana kebimbangan mengenai risiko penularan meluas agak berkurangan selepas pengambilalihan Credit Suisse.

Saham Credit Suisse sedikit berubah selepas menjunam 55 peratus pada sesi sebelumnya. UBS meningkat hampir 4 peratus.

Pembuat kereta BMW, Volkswagen dan Renault semuanya memperoleh kira-kira 2 peratus selepas data industri menunjukkan pendaftaran kereta penumpang baharu Eropah kekal kukuh pada Februari walaupun asas perbandingan yang rendah memandangkan krisis kekurangan semikonduktor pada awal 2022.

Jualan kereta penumpang meningkat 11.5 peratus pada asas tahunan kepada 802,763 unit pada Februari. Ini berikutan peningkatan 11.3 peratus pada bulan Januari.

Pernod Ricard SA memperoleh setengah peratus. Firma minuman keras dan wain Perancis itu berkata bahawa unit Amerikanya telah menandatangani perjanjian untuk membeli pegangan majoriti dalam Skrewball, jenama wiski berperisa mentega kacang.

Peruncit pembaikan rumah British Kingfisher meningkat lebih daripada 1 peratus walaupun mencatatkan penurunan dalam keuntungan dan hasil TK.

Firma pengambilan SThree menambah 1.6 peratus selepas yuran bersih meningkat pada suku pertama fiskal 2023.

Dalam keluaran ekonomi, defisit belanjawan UK melebar ke paras tertinggi Februari berikutan perbelanjaan besar untuk skim sokongan tenaga, kata Pejabat Perangkaan Kebangsaan.

Pinjaman bersih sektor awam tidak termasuk bank meningkat sebanyak GBP 9.7 bilion daripada tahun lepas kepada GBP 16.7 bilion pada Februari. Ini adalah peminjaman Februari tertinggi sejak rekod bermula pada 1993.

Tinjauan ZEW Jerman terhadap sentimen ekonomi untuk Mac dijangka lewat hari ini.

Keputusan Fed akan dikeluarkan pada Khamis 02:00 +8, rujuk pada kelendar ekonomi👇

Kalendar Ekonomi by Myfxbook.com

Tiada ulasan