Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Jepun Turun Mendatar

 

Pasaran saham Jepun turun dengan ketara pada hari Jumaat, menamatkan rentetan kemenangan lima sesi, dengan penanda aras Nikkei 225 jatuh jauh di bawah paras 27,400, berikutan isyarat negatif secara meluas dari Wall Street semalaman, dengan kerugian merentasi kebanyakan sektor, diterajui oleh kewangan dan saham teknologi. Pedagang juga menunggu keputusan dasar Bank of Japan pada hari itu.

Penanda aras Indeks Nikkei 225 meningkat 304.31 mata atau 1.06 peratus kepada 28,318.84, selepas mencecah paras rendah 28,246.37 sebelumnya. Saham Jepun ditutup tinggi pada hari Khamis.

Kumpulan SoftBank berwajaran tinggi pasaran kehilangan lebih daripada 3 peratus dan pengendali Uniqlo Fast Retailing turun hampir 2 peratus. Di kalangan pembuat kereta, Honda dan Toyota masing-masing mengalami kerugian hampir 1 peratus.

Dalam ruang teknologi, Advantest kehilangan lebih daripada 1 peratus, Screen Holdings turun hampir 1 peratus dan Tokyo Electron turun 0.2 peratus. Dalam sektor perbankan, Mizuho Financial kehilangan hampir 2 peratus, Sumitomo Mitsui Financial merosot 2.5 peratus dan Mitsubishi UFJ Financial turun lebih daripada 3 peratus.

Di kalangan pengeksport utama, Canon memperoleh lebih daripada 1 peratus, manakala Sony merosot hampir 3 peratus, Mitsubishi Electric turun lebih daripada 1 peratus dan Panasonic kehilangan lebih daripada 2 peratus. Antara kerugian utama yang lain, Seven & I Holdings merosot hampir 5 peratus, Chiba Bank kehilangan lebih daripada 4 peratus dan Pacific Metals turun lebih daripada 3 peratus, manakala Resona Holdings, Concordia Financial Group, Shizuoka Financial Group, NEXON, Japan Steel Works, Olympus, T&D Holdings dan Odakyu Electric Railway semuanya turun hampir 3 peratus setiap satu.

Sebaliknya, Dai Nippon Printing melonjak hampir 6 peratus dan Toppan memperoleh lebih daripada 4 peratus.

Dalam berita ekonomi, Bank of Japan akan menamatkan mesyuarat dasar monetarinya pada hari Jumaat dan kemudian mengumumkan keputusannya mengenai kadar faedah. BoJ secara meluas dijangka mengekalkan kadar pinjaman penanda arasnya tidak berubah pada -0.10 peratus.

Purata perbelanjaan isi rumah di Jepun meningkat 2.7 peratus pelarasan musim pada bulan Januari, kata Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri dan Komunikasi pada hari Jumaat - berjumlah 301,646 yen. Itu melebihi jangkaan untuk peningkatan sebanyak 1.4 peratus berikutan penguncupan 2.1 peratus pada bulan Disember. Pada asas tahunan, perbelanjaan isi rumah susut 0.3 peratus - ramalan hilang untuk penurunan 0.1 peratus berikutan penurunan 1.3 peratus pada bulan sebelumnya. Purata pendapatan bulanan bagi setiap isi rumah berjumlah 495,706 yen, turun 1.7 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Harga pengeluar di Jepun turun 0.4 peratus pada bulan Februari, kata Bank of Japan pada hari Jumaat. Itu adalah di bawah jangkaan untuk penurunan sebanyak 0.3 peratus berikutan bacaan mendatar pada bulan Januari. Pada asas tahunan, harga pengeluar meningkat 8.2 peratus - kurang daripada ramalan untuk 8.4 peratus dan turun daripada 9.5 peratus pada bulan sebelumnya.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat 135 yen yang lebih tinggi pada hari Jumaat.

Di Wall Street, saham bergerak lebih rendah secara mendadak sepanjang sesi dagangan pada Khamis selepas gagal mengekalkan pergerakan awal untuk menaik. Purata utama memperbaharui penjualan yang dilihat pada hari Selasa, dengan Dow jatuh ke paras penutup terendah dalam empat bulan.

Purata utama mendaki daripada paras terburuk mereka menjelang penutupan tetapi masih mencatatkan kerugian yang ketara. Dow merosot 543.54 mata atau 1.7 peratus kepada 32,254.86, Nasdaq menjunam 237.65 mata atau 2.1 peratus kepada 11,338.35 dan S&P 500 menjunam 73.69 mata atau 1.9 peratus kepada 32.918

Pasaran utama Eropah juga kebanyakannya bergerak lebih rendah semasa dagangan pada hari Khamis. Walaupun Indeks DAX Jerman ditutup hampir tidak berubah, Indeks CAC 40 Perancis turun sebanyak 0.1 dan Indeks FTSE 100 U.K. susut sebanyak 0.6 peratus.

Harga minyak mentah berundur pada Khamis, melanjutkan kerugian kepada hari ketiga berturut-turut di tengah-tengah kebimbangan bahawa pengetatan dasar agresif oleh Rizab Persekutuan boleh memperlahankan pertumbuhan ekonomi global dan mengakibatkan penurunan permintaan tenaga. Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate untuk April berakhir lebih rendah sebanyak $0.94 atau 1.2 peratus pada $75.72 setong.

Tiada ulasan