Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasaran Jepun Turun Mendatar

 

Pasaran saham Jepun turun dengan ketara pada hari Isnin, meneruskan kerugian pada sesi sebelumnya, dengan Nikkei 225 jatuh di bawah paras 27,700, berikutan petunjuk negatif secara meluas daripada pasaran global pada hari Jumaat, dengan kerugian merentasi kebanyakan sektor, diterajui oleh kewangan dan teknologi saham. Peniaga berhati-hati di tengah-tengah kegagalan bank AS terbesar sejak krisis kewangan 2008. Penanda aras Indeks Nikkei 225 turun 460.07 atau 1.63 peratus kepada 27,683.90, selepas mencecah paras rendah 27,631.53 sebelumnya. Saham Jepun ditutup rendah pada hari Jumaat.

Kumpulan SoftBank berwajaran tinggi pasaran kehilangan lebih daripada 2 peratus dan pengendali Uniqlo Fast Retailing turun hampir 1 peratus. Di kalangan pembuat kereta, Honda kehilangan hampir 3 peratus dan Toyota turun lebih daripada 2 peratus.

Dalam ruang teknologi, Screen Holdings dan Advantest masing-masing kehilangan hampir 2 peratus, manakala Tokyo Electron turun lebih daripada 1 peratus.

Dalam sektor perbankan, Sumitomo Mitsui Financial kehilangan 4.5 peratus, Mitsubishi UFJ Financial merosot lebih daripada 3 peratus dan Mizuho Financial menjunam lebih daripada 5 peratus.

Pengeksport utama adalah lebih rendah. Canon kehilangan lebih daripada 2 peratus dan Panasonic turun hampir 3 peratus, manakala Sony dan Mitsubishi Electric masing-masing merosot hampir 2 peratus.

Antara kerugian besar lain, Mitsubishi Motors menjunam lebih daripada 6 peratus, manakala Chiba Bank, Shizuoka Financial Group dan Fukuoka Financial Group masing-masing susut lebih daripada 5 peratus. Resona Holdings, Concordia Financial Group, Mizuho Financial Group dan Nissan Motor merosot hampir 5 peratus. MS&AD Insurance Group, Toppan dan T&D Holdings masing-masing merosot lebih daripada 4 peratus, manakala NTN, Nippon Sheet Glass dan Aozora Bank masing-masing turun hampir 4 peratus.

Sebaliknya, tidak ada keuntungan utama lain.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat 134 yen yang lebih tinggi pada hari Isnin.

Di Wall Street, saham jatuh pada hari Jumaat dan purata utama semuanya berakhir dengan ketara lebih rendah kerana kebimbangan mengenai potensi kejatuhan daripada letupan Silicon Valley Bank (SVB) dan Silvergate Capital mencetuskan penjualan dalam sektor kewangan. Pelabur juga mencerna data gaji bukan ladang yang penting untuk bulan Februari.

Purata utama menamatkan sesi lebih rendah secara mendadak. Dow berakhir turun 345.22 mata atau 1.07 peratus kepada 31,909.64. S&P 500 ditutup rendah sebanyak 56.73 mata atau 1.45 peratus kepada 3,861.59, manakala Nasdaq turun 199.47 mata atau 1.76 peratus untuk ditutup pada 11,138.89.

Pasaran utama Eropah juga bergerak secara mendadak ke arah bawah pada hari itu. FTSE 100 U.K. turun 1.67 peratus, manakala DAX Jerman dan CAC Perancis masing-masing berakhir lebih rendah sebanyak 1.31 peratus dan 1.3 peratus.

Harga minyak mentah naik lebih tinggi pada hari Jumaat berikutan keputusan Rusia untuk mengurangkan pengeluaran minyak sebanyak 500,000 tong sehari pada Mac. Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate untuk April berakhir lebih tinggi sebanyak $0.96 atau 1.3 peratus pada $76.68 setong, melantun semula selepas kerugian tiga hari berturut-turut

Tiada ulasan