Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dagangan Pasaran Asia Bercampur- Campur


Pasaran saham Asia didagangkan bercampur-campur pada hari Jumaat, berikutan isyarat positif secara meluas daripada pasaran global semalaman, di tengah-tengah kebimbangan berterusan mengenai prospek kadar faedah berikutan data ekonomi terkini. Peniaga juga sedang mencari untuk mengambil saham pada harga murah berikutan kelemahan baru-baru ini. Pasaran Asia berakhir bercampur-campur pada Khamis.

Pasaran saham Australia nyata lebih tinggi pada hari Jumaat, memanjangkan sedikit keuntungan pada sesi sebelumnya, dengan penanda aras S&P/ASX 200 bergerak menghampiri paras 7,300, berikutan isyarat positif secara meluas daripada pasaran global semalaman, dengan keuntungan dalam saham perlombongan dan tenaga di tengah-tengah harga logam yang lebih kukuh dan harga minyak mentah yang lebih tinggi.

Penanda aras Indeks S&P/ASX 200 meningkat 29.90 mata atau 0.41 peratus kepada 7,285.30, selepas mencecah paras tertinggi 7,288.20 sebelumnya. Indeks Semua Biasa naik 26.80 mata atau 0.36 peratus kepada 7,486.80. Pasaran Australia ditutup tinggi sedikit pada hari Khamis.

Di kalangan pelombong utama, Kumpulan BHP dan Sumber Mineral memperoleh hampir 1 peratus setiap satu, manakala OZ Minerals dan Fortescue Metals naik 0.1 hingga 0.2 peratus setiap satu. Rio Tinto menambah lebih daripada 1 peratus.

Stok minyak lebih tinggi. Tenaga pantai, Woodside Energy dan Santos memperoleh hampir 1 peratus setiap satu, manakala Origin Energy tidak berubah.

Antara saham teknologi, Blok pemilik Afterpay melonjak lebih daripada 4 peratus dan Xero naik 0.1 peratus, manakala WiseTech Global dan Zip menambah hampir 2 peratus setiap satu. Appen menyusut 0.4 peratus. Antara empat bank besar, ANZ Banking dan National Australia Bank masing-masing memperoleh hampir 1 peratus, manakala Commonwealth Bank dan Westpac naik 0.2 hingga 0.3 peratus setiap satu.

Pelombong emas kebanyakannya lebih rendah. Northern Star Resources menyusut 0.4 peratus, Gold Road Resources kehilangan lebih daripada 2 peratus dan Evolution Mining merosot lebih daripada 1 peratus, manakala Newcrest Mining dan Resolute Mining memperoleh hampir 1 peratus setiap satu.

Dalam berita ekonomi, sektor perkhidmatan di Australia bangkit semula ke pengembangan pada Februari, tinjauan terbaru dari Judo Bank mendedahkan pada hari Jumaat dengan skor PMI perkhidmatan 50.7. Itu meningkat daripada 48.6 pada bulan Januari, dan ia bergerak semula di atas garis boom-or-bust 50 yang memisahkan pengembangan daripada penguncupan. Tinjauan itu juga menunjukkan bahawa PMI komposit meningkat kepada 50.6 pada Februari daripada 48.5 pada Januari.

Dalam pasaran mata wang, dolar Aussie didagangkan pada $0.674 pada hari Jumaat.

Pasaran saham Jepun meningkat secara mendadak pada hari Jumaat, memulihkan kerugian pada sesi sebelumnya, dengan penanda aras Nikkei 225 bergerak ke sedikit di bawah paras 27,900, berikutan petunjuk positif secara meluas daripada pasaran global semalaman, dengan keuntungan dalam pengeksport dan saham kewangan. Angka inflasi Tokyo juga masuk lebih rendah daripada yang dianggarkan.

Penanda aras Indeks Nikkei 225 menutup sesi pagi pada 27,898.37, naik 399.50 mata atau 1.45 peratus, selepas mencecah paras tertinggi 27,910.36 sebelumnya. Saham Jepun ditutup rendah sedikit pada hari Khamis.

Kumpulan SoftBank berwajaran tinggi pasaran kehilangan lebih daripada 1 peratus, manakala pengendali Uniqlo Fast Retailing memperoleh hampir 3 peratus. Di kalangan pembuat kereta, Honda memperoleh lebih daripada 1 peratus dan Toyota memperoleh hampir 1 peratus.

Dalam ruang teknologi, Advantest dan Screen Holdings naik 0.4 hingga 0.5 peratus setiap satu, manakala Tokyo Electron turun 0.2 peratus. Dalam sektor perbankan, Mizuho Financial memperoleh hampir 1 peratus, manakala Sumitomo Mitsui Financial dan Mitsubishi UFJ Financial masing-masing menambah lebih daripada 1 peratus.

Antara pengeksport utama, Canon meningkat 0.2 peratus setiap satu, manakala Sony dan Mitsubishi Electric masing-masing meningkat lebih daripada 1 peratus. Panasonic turun 0.1 peratus. Antara untung utama lain, OKUMA melonjak hampir 6 peratus dan Marubeni meningkat lebih daripada 4 peratus, manakala Hoya, Daiichi Sankyo, Fujitsu dan Kobe Steel masing-masing menambah hampir 4 peratus. Murata Manufacturing, Hitachi Zosen, Mitsui & Co. dan Hitachi Construction masing-masing meningkat lebih daripada 3 peratus, manakala Japan Exchange Group meningkat hampir 3 peratus.

Sebaliknya, Otsuka Holdings kehilangan hampir 6 peratus.

Dalam berita ekonomi, harga pengguna keseluruhan di wilayah Tokyo di Jepun meningkat 3.4 peratus pada tahun pada Februari, kata Kementerian Komunikasi dan Hal Ehwal Dalam Negeri pada hari Jumaat. Itu lebih rendah daripada jangkaan untuk keuntungan tahunan sebanyak 4.2 peratus dan turun daripada 4.4 peratus pada Januari. Teras CPI, yang tidak termasuk kos makanan yang tidak menentu, meningkat 3.3 peratus pada tahun - sejajar dengan ramalan dan turun daripada 4.3 peratus pada bulan sebelumnya.

Kadar pengangguran di Jepun masuk pada 2.4 peratus pelarasan musim pada Januari, kata Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri dan Komunikasi pada hari Jumaat. Itu adalah di bawah jangkaan untuk 2.5 peratus, yang tidak akan berubah daripada bacaan Disember. Nisbah pekerjaan kepada pemohon ialah 1.35 - tidak berubah daripada bulan sebelumnya tetapi mengelak daripada ramalan untuk 1.36. Kadar penyertaan ialah 62.2 peratus, tiada ramalan untuk 62.3 peratus, yang akan mempunyai been tidak berubah.

Dalam pasaran mata wang, dolar A.S. didagangkan dalam julat 136 yen yang lebih tinggi pada hari Jumaat.

Di tempat lain di Asia, Hong Kong, Singapura dan Taiwan masing-masing lebih tinggi antara 0.4 dan 0.5 peratus, New Zealand, Korea Selatan dan Malaysia masing-masing lebih rendah antara 0.2 dan 0.4 peratus. China dan Indonesia agak rata.

Di Wall Street, indeks saham semuanya bergerak lebih tinggi sepanjang hari dagangan pada hari Khamis selepas bergerak ke arah bertentangan pada awal sesi.

Dow mengatasi prestasi rakan sejawatannya sepanjang sesi dan ditutup naik 341.73 mata atau 1.1 peratus pada 33,003.57, menambah sedikit peningkatan yang dilihat pada sesi Rabu. Nasdaq yang berteknologi tinggi meningkat 83.50 mata atau 0.7 peratus kepada 11,462.98, manakala S&P 500 meningkat 29.96 mata atau 0.8 peratus kepada 3,981.35.

Pasaran utama Eropah semuanya juga bergerak ke arah menaik pada hari itu. Walaupun Indeks CAC 40 Perancis meningkat sebanyak 0.7 peratus, Indeks FTSE 100 UK meningkat sebanyak 0.4 peratus dan Indeks DAX Jerman meningkat sebanyak 0.2 peratus.

Harga minyak mentah meningkat lebih tinggi pada Khamis, melanjutkan keuntungan daripada sesi sebelumnya kerana keyakinan tentang permintaan yang lebih tinggi daripada China mengatasi kebimbangan mengenai inflasi dan kenaikan kadar faedah. Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate untuk April ditutup pada AS$78.16 setong, menokok AS$0.47 atau 0.6 peratus.

Tiada ulasan