Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Rumah UK Naik Pada Mac

 

Selepas mendatar pada Februari, harga rumah di UK meningkat pada Mac disebabkan lonjakan dalam sektor perumahan yang lebih besar, kata laman web hartanah Rightmove pada hari Isnin.

Harga purata hartanah yang datang di pasaran meningkat 0.8 peratus pada asas bulanan pada bulan Mac, berikutan pertumbuhan sifar pada bulan Februari.

Namun, kenaikan 0.8 peratus adalah di bawah purata keuntungan bulanan sebanyak 1.0 peratus yang dilihat pada bulan Mac sepanjang 20 tahun lalu, mencerminkan tahap berhati-hati yang lebih tinggi di kalangan penjual baharu.

Inflasi harga rumah secara keseluruhan didorong oleh kenaikan 1.2 peratus dalam harga rumah yang lebih besar.

"Permulaan musim bunga telah menyaksikan kestabilan dan keyakinan terus kembali ke pasaran apabila ia pulih daripada pergolakan pada penghujung 2022," kata Pengarah Sains Harta Rightmove, Tim Bannister.

Tahun ke tahun, pertumbuhan harga rumah perlahan kepada 3.0 peratus daripada 3.9 peratus pada Februari. Purata harga yang diminta ialah GBP 365,357 pada bulan Mac. Harga permintaan penjual baharu ialah GBP 5,800 di bawah paras tertinggi Oktober kerana pasaran berhati-hati bergerak ke arah tahap aktiviti pra-pandemi walaupun berlaku kegawatan ekonomi, kata Rightmove.

Rightmove berkata data menunjukkan pasaran berada pada paras yang jauh lebih stabil daripada jangkaan dan berhati-hati bergerak ke arah tahap aktiviti pasaran yang lebih normal pada 2019. Kelembapan kepada normal dipercepatkan oleh reaksi terhadap Belanjawan mini September.

Tambahan pula, kadar gadai janji telah menurun daripada kemuncaknya yang dilihat pada 2022. Selain itu, anggaran rasmi yang mengiringi pengumuman belanjawan menunjukkan bahawa inflasi dijangka berkurangan lebih cepat kepada 2.9 peratus menjelang akhir tahun. Ini adalah berita positif dan Bank of England mungkin mengurangkan kenaikan kadar dan mengurangkannya lebih cepat daripada yang dijangkakan sebelum ini, kata Rightmove.

BoE telah menaikkan kadar faedah penanda arasnya sebanyak 390 mata asas sejak kitaran pengetatan semasa bermula pada Disember 2021. BoE dijangka menaikkan kadar sebanyak suku mata minggu ini, yang mungkin merupakan kenaikan terakhir dalam simpanan.

Tiada ulasan