Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Eksport Jerman Melantun Pada Januari

 

Eksport Jerman melantun semula lebih daripada jangkaan pada Januari disokong oleh penghantaran ke AS, walaupun peningkatan keseluruhan tidak mencukupi untuk mengimbangi penurunan pada bulan Disember, data rasmi mendedahkan Jumaat.

Eksport meningkat 2.1 peratus pada asas bulanan pada Januari, berbeza dengan penurunan 6.3 peratus pada Disember, Destatis melaporkan. Penghantaran diramalkan meningkat 1.5 peratus.

Pada masa yang sama, penurunan dalam import susut kepada 3.4 peratus daripada 5.6 peratus pada bulan sebelumnya. Ahli ekonomi telah meramalkan import berkembang 2.0 peratus.

Apabila eksport meningkat di tengah-tengah kejatuhan import, lebihan perdagangan meningkat kepada EUR 16.7 bilion daripada EUR 10.0 bilion pada bulan Disember. Ini jauh melebihi unjuran ahli ekonomi sebanyak EUR 11 bilion.

Pada asas tahunan, pertumbuhan eksport hampir dua kali ganda kepada 12.2 peratus daripada 6.3 peratus pada bulan sebelumnya. Begitu juga, pertumbuhan import meningkat kepada 7.7 peratus daripada 3.6 peratus.

Imbangan perdagangan yang tidak diselaraskan menunjukkan lebihan EUR 10.8 bilion pada bulan Januari, yang lebih besar daripada lebihan EUR 5.4 bilion yang dicatatkan dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Belajar Online

Perdagangan dengan EU dan negara kawasan euro kekal sederhana. Eksport ke negara EU meningkat 0.7 peratus dan import dari negara tersebut naik 0.6 peratus. Begitu juga, penghantaran ke negara kawasan euro meningkat 0.5 peratus dan import dari negara tersebut jatuh 1.0 peratus.

Eksport ke AS dan China masing-masing meningkat 3.1 peratus dan 1.4 peratus. Sementara itu, import dari China menurun 6.0 peratus dan import dari AS meningkat 8.8 peratus.

Dalam tempoh terdekat, kelemahan semasa dalam buku pesanan eksport bersama-sama dengan jangkaan kelembapan ekonomi AS, inflasi yang tinggi dan ketidaktentuan yang tinggi akan meninggalkan tanda yang jelas pada eksport Jerman, kata Pakar Ekonomi ING Carsten Brzeski.

"Pembukaan semula ekonomi China mungkin tidak akan mencukupi untuk mengimbangi sepenuhnya siri panjang risiko menurun," tambah pakar ekonomi itu.

Tinjauan Pengurus Pembelian yang diterbitkan hari ini menunjukkan bahawa walaupun permintaan luar untuk perkhidmatan terus bertindak sebagai hambatan, mencerminkan keadaan pasaran antarabangsa yang mencabar, kejatuhan dalam perniagaan eksport baharu Jerman berkurangan kepada paling perlahan selama enam bulan.

Indeks Pengurus Pembelian perkhidmatan mencatatkan 50.9 pada Februari, naik sedikit daripada 50.7 Januari dan skor kilat 51.3. Ekonomi kawasan euro terbesar telah menguncup 0.4 peratus pada suku keempat, menunjukkan bahawa harapan kemelesetan cetek dalam ekonomi kawasan euro terbesar adalah pramatang.

Dalam laporan bulanan Februari, Bundesbank berkata keluaran ekonomi akan jatuh semula pada suku pertama, tetapi keadaan perlahan-lahan boleh meningkat semula apabila tahun berjalan.

Tiada ulasan