Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Sentimen ekonomi Jerman bertambah baik untuk bulan kelima: Zew

 

Keyakinan ekonomi Jerman meningkat untuk bulan kelima berturut -turut dan pada tahap yang lebih cepat daripada yang dijangkakan pada bulan Februari, hasil kajian ZEW menunjukkan hari Selasa, sambil menambah kekuatan kepada pandangan bahawa ekonomi kawasan euro terbesar mungkin menghindari kemelesetan. Penunjuk ZEW sentimen ekonomi meningkat kepada 28.1 mata dari 16.9 pada bulan Januari, kata Tank Think yang berpangkalan di Mannheim. Ahli ekonomi telah menjangkakan skor 22.0. Bacaan meningkat dengan ketara untuk bulan kedua berturut -turut. Peningkatan terkini didorong oleh peningkatan keempat berturut -turut dalam penilaian keadaan ekonomi Jerman. Indeks yang sepadan memperoleh 13.5 mata untuk mencapai tolak 45.1. Ahli ekonomi telah meramalkan skor -50.5. Walaupun peningkatan yang berterusan, bacaan kekal jauh di wilayah negatif. "Seperti pada bulan sebelumnya, peningkatan jangkaan dapat dikesan kembali kepada jangkaan keuntungan yang lebih tinggi dalam sektor tenaga dan berorientasikan eksport serta bahagian ekonomi yang berkaitan dengan pengguna," kata Presiden Zew, Achim Wambach.

"Harapan untuk kadar faedah jangka panjang juga meningkat dan penunjuk sektor perbankan telah mencapai tahap tertinggi sejak tahun 2004."

Awal bulan ini, Bank Pusat Eropah menaikkan kadar faedah utamanya dengan 50 mata asas dan memberi isyarat bahawa pembuat dasar merancang untuk mengulangi langkah pada bulan Mac, apabila mereka akan menilai laluan masa depan kadar dasar.

Belajar Online

Bagi zon euro, indeks sentimen ekonomi meningkat dengan kuat sebanyak 13.0 mata untuk menyentuh 29.7. Indeks keadaan semasa memperoleh 13.2 mata kepada tolak 41.6. Langkah yang mencerminkan jangkaan inflasi di zon euro hampir tidak berubah pada minus 83.4 mata. Keputusan awal dari Subdir Pengurus Pembelian S & P Global menunjukkan pada hari Selasa bahawa sektor swasta Jerman berkembang buat pertama kalinya dalam lapan bulan pada bulan Februari, berkat melonggarkan kesesakan bekalan dan mengurangkan ketegangan atas permintaan.

Indeks output komposit Flash meningkat kepada 51.1 dari 49.9 pada bulan Januari. Bacaan mendahului ramalan ahli ekonomi sebanyak 50.4.

Terdapat sedikit peningkatan dalam aktiviti di seluruh sektor pembuatan dan perkhidmatan. Indeks Pengurus Pembelian Perkhidmatan Flash, atau PMI, mencecah paras tertinggi lapan bulan sebanyak 51.3. Ahli ekonomi telah meramalkan bacaan untuk naik sederhana kepada 51.0 dari 50.7.

PMI pembuatan jatuh ke tahap terendah tiga bulan dari 46.5 dari 47.3 pada bulan Januari. Pembacaan dijangka bertambah baik kepada 48.0.

Tiada ulasan