Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pengeluaran Kereta UK Merosot Sedikit Pada Januari

 

Pengeluaran kereta UK merosot hanya sedikit pada Januari apabila pengeluaran kenderaan elektrik meningkat dengan mendadak, data daripada Persatuan Pengilang dan Peniaga Motor menunjukkan pada hari Jumaat.

Output menurun 0.3 peratus pada asas tahunan pada Januari, kata lobi.

Kerugian adalah bersamaan dengan 215 kereta, yang didorong terutamanya oleh perubahan struktur dalam sebuah kilang utama, beralih daripada pengeluaran kereta kepada van. Kekurangan rantaian bekalan juga melanda beberapa pengeluar.

Data menunjukkan peningkatan hampir 50 peratus dalam pengeluaran kereta elektrik pada bulan Januari. Ini mewakili lebih daripada empat dalam setiap kereta yang dibuat pada bulan Januari, bahagian hampir rekod bulanan.

Pengeluaran untuk pasaran domestik meningkat 5.6 peratus kepada 12,196 unit. Sebaliknya, pengeluaran untuk penghantaran merosot 1.5 peratus disebabkan penggantungan eksport ke Rusia.

"Pengilangan automotif boleh memacu pertumbuhan jangka panjang untuk ekonomi rendah karbon tetapi sektor itu memerlukan keadaan kompetitif untuk menarik pelaburan," kata Ketua Eksekutif SMMT Mike Hawes.

"Kami kini melihat kepada Bajet yang akan datang untuk langkah-langkah perlu yang membolehkan sektor automotif menyampaikan potensinya yang tidak diragui," tambah Hawes.

Tiada ulasan