Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Bundesbank Menjangkakan Ekonomi Jerman Meningkat Secara Berperingkat

 

Ekonomi Jerman dijangka jatuh semula pada suku pertama tahun ini tetapi akan ada peningkatan beransur-ansur pada masa hadapan, kata Bundesbank dalam laporan bulanannya pada hari Isnin.

Bank pusat itu berkata pengeluaran ekonomi dijangka jatuh semula pada suku pertama. Walau bagaimanapun, kekurangan gas tidak lagi dijangka dan brek harga elektrik dan gas mengurangkan kos tenaga.

Apabila ketegangan dalam pasaran tenaga berkurangan dengan ketara, pelaburan korporat dan pengeluaran perindustrian akan mendapat manfaat daripada ini. "Perkara perlahan-lahan boleh meningkat semula apabila tahun berjalan," kata bank itu. "Peningkatan yang ketara masih belum dapat dilihat."

Belajar Online

Data rasmi yang dikeluarkan bulan lepas menunjukkan bahawa ekonomi terbesar kawasan euro itu mencatatkan penguncupan suku tahunan sebanyak 0.2 peratus, membalikkan pengembangan 0.5 peratus pada suku ketiga. Satu lagi penurunan pada suku pertama 2023 akan mendorong ekonomi ke dalam kemelesetan teknikal.

Walaupun inflasi berkemungkinan menurun dengan ketara dalam beberapa bulan akan datang, tekanan harga asas berkemungkinan berkurangan secara perlahan daripada paras tertingginya, kata bank pusat itu.

Didorong oleh subsidi kerajaan ke atas bil tenaga, inflasi utama Jerman berkurangan kepada 9.2 peratus pada Januari daripada 9.6 peratus pada Disember. Begitu juga, inflasi zon Euro perlahan ke paras terendah lapan bulan pada 8.5 peratus pada Januari daripada 9.2 peratus sebulan lalu.

Tiada ulasan