Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Adakah minyak akan mengubah arah trend selepas mesyuarat OPEC-JMMC?

 


Apa yang akan terjadi?

Pada hari Rabu, 2 Februari, pada siang hari, ahli Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan Jawatankuasa Pemantauan Menteri Bersama (JMMC) akan membincangkan pelbagai isu mengenai pasaran tenaga dan, yang paling penting, mencapai kata setuju tentang jumlah minyak yang akan mereka keluarkan. Wakil daripada 13 negara anggota OPEC dan 11 negara kaya minyak lain akan menghadiri mesyuarat. Persidangan ini ditutup kepada media, tetapi pegawai perwakilan biasanya bercakap dengan wartawan sepanjang hari. Selepas mesyuarat selesai, mereka akan mengeluarkan pernyataan rasmi yang akan menyentuh tentang perubahan dasar dan objektif mesyuarat.

Mengapakah ia begitu penting?

Harga minyak sangat bergantung kepada nisbah bekalan berbanding permintaan global. Matlamat utama organisasi OPEC+ adalah untuk mengimbangi nisbah ini dengan mengubah bekalan. Harga minyak telah meningkat selama enam minggu berturut-turut, dan OPEC+ mungkin akan masuk campur tangan.

Pada kali yang terakhir, OPEC+ tidak meningkatkan pengeluaran. Akibatnya, harga minyak terus meningkat berikutan defisit minyak yang semakin meningkat. Jika OPEC+ berpegang kepada rancangan sebelum ini sekali lagi, harga minyak mungkin mengekalkan momentum sehingga $100.


Bagaimana cara berdagang sempena mesyuarat OPEC-JMMC?

  • Jika OPEC+ meningkatkan bekalan, harga minyak akan jatuh.
  • Jika tidak – ia akan naik.

Semak kalendar ekonomi

Instrumen untuk didagangkan: XTI/USD, XBR/USD

Tiada ulasan