Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pasangan GBP/USD menetapkan sasaran pada tahap 1.3600


Mata wang British, setelah mengumpulkan kekuatan, bergerak untuk menyerbu tahap tinggi yang seterusnya. Sasaran semasa untuk paun ialah 1.3600. 

Sterling memulakan minggu semasa pada catatan kecil, jatuh sebanyak 0.1% ke 1.3526. Trend menurun berterusan sehingga pertengahan minggu, tetapi kemudian keadaan berubah. Pada petang Selasa, pasangan mata wang GBP/USD meningkat sebanyak 50 mata, menjauhi paras terendah sebelumnya. Pada akhir sesi dagangan, pound sterling melonjak ke tahap yang mengagumkan 1.3550. 

Pada hari Rabu, 9 Februari, keadaan menjadi stabil. Mata wang British merasakan sokongan berhampiran 1.3535. Pada siang hari, kenaikan harga meneruskan serangan, cuba menembusi tahap pantulan 1.3568. Percubaan ini berjaya. Pasangan mata wang GBP/USD meningkat kepada 1.3584, tetapi tidak dapat berpegang pada kedudukan yang telah dimenanginya.


Pakar mencatatkan peningkatan dalam sentimen kenaikan harga dalam pasangan mata wang GBP/USD, yang telah menambah sebanyak 0.35% sejak awal hari ini. Akibatnya, halangan 1.3585 telah dilalui, yang mana pound bergegas ke sasaran baru - 1.3600. Perhatikan bahawa mata wang British mempunyai korelasi rapat dengan dinamik pasaran saham. Berdasarkan latar belakang ini, pertumbuhan indeks global utama menyokong pembeli pound.

Menurut beberapa penganalisis, mencapai tahap 1.3600 adalah mungkin sekiranya tahap rintangan jangka pendek berhampiran 1.3560 menjadi sokongan untuk pasangan mata wang GBP/USD. Pada masa yang sama, pertumbuhan stabil pasaran saham dan indeks utama akan membolehkan pound menguji tahap 1.3750. 

Peningkatan beransur-ansur pound dibantu oleh jangkaan pengetatan dasar monetari Fed dan ECB, serta kedudukan yakin Bank of England mengenai isu kenaikan kadar utama. Menurut pakar, kedudukan semasa pengawal selia British mencadangkan peningkatan yang lebih tegas dalam kadar berbanding bank pusat lain. Langkah-langkah ini akan memastikan aliran masuk sokongan dagangan ke dalam pound, yang mana mata wang British akan terus berkembang. 

InstaForex

Pemulihan selera risiko menghadkan keuntungan dolar AS dan membantu mata wang sterling meningkat. Walau bagaimanapun, paun menghadapi halangan sepanjang perjalanan disebabkan isu berkaitan Brexit. Aliran menaik pasangan mata wang GBP/USD dihalang oleh ketegangan dengan EU dan Ireland Utara. Pihak berkuasa UK masih tidak dapat mencapai persetujuan mengenai protokol Ireland Utara. Kesan negatif Brexit menahan potensi kenaikan GBP. 

Pakar mencadangkan untuk menangguhkan pembukaan kedudukan beli pada pound sehingga keluaran keluaran ekonomi utama dari UK. Data makro yang dikemas kini dijangka pada hari Jumaat, 11 Februari. Kenaikan akan datang dalam kadar utama adalah penting yang menentukan untuk sterling dan juga untuk dolar. Kepantasan dan masa yang digunakan oleh bank pusat dunia melancarkan kitaran kenaikan kadar faedah adalah daya penggerak utama di sebalik pasaran pertukaran asing. Ini terpakai kepada Fed, ECB dan Bank of England. Menurut pakar, strategi semasa pengawal selia akan memberi manfaat kepada mata wang negara.

Tiada ulasan