Ads

Belajar Online

Berita Terkini

AS mengenakan sekatan ke atas Rusia

 

Presiden AS Joe Biden mengarahkan untuk melarang pelaburan dan perdagangan dengan kawasan pemisah Ukraine. Menurut White House, Joe Biden telah menandatangani perintah eksekutif yang melarang pelaburan, perdagangan dan pembiayaan baru oleh orang AS ke, dari, atau di wilayah yang dipanggil Republik Rakyat Donetsk dan Republik Rakyat Luhansk di Ukraine yang pada hari Isnin telah diiktiraf bebas oleh Presiden Rusia Vladimir Putin. 

Pengiktirafan kedua-dua wilayah pemberontak itu mungkin membuka jalan kepada Rusia untuk menghantar tentera ke Donetsk dan Lugansk untuk melindungi mereka dari Ukraine. 

Menurut setiausaha akhbar Rumah Putih Jen Psaki, perintah itu akan "juga memberikan kuasa untuk mengenakan sekatan ke atas mana-mana orang yang bertekad untuk beroperasi di kawasan-kawasan di Ukraine." 

Psaki menambah bahawa pentadbiran Biden merancang untuk mengambil langkah tambahan yang telah disediakan oleh AS dan sekutunya untuk Rusia. Beliau menyatakan bahawa ini akan menjadi sekatan ekonomi yang teruk. Awal hari itu, Joe Biden mengadakan pertemuan dengan pasukan keselamatan negaranya di Rumah Putih. Dia juga mengadakan panggilan 35 minit dengan Presiden Ukraine Volodymyr Zelensky, Presiden Perancis Emmanuel Macron, dan Canselor Jerman Olaf Scholz. Rumah Putih akan terus berunding dengan sekutu dan rakan kongsi, termasuk Ukraine, mengenai langkah seterusnya yang mungkin diambil Rusia.

Tiada ulasan