Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Emas menyasarkan untuk menembusi tahap utama $1,800

 

Paras $1,800 masih sukar difahami untuk emas. Jumaat lalu aset itu dapat memecahkannya tetapi menamatkan sesi di bawah tahap itu. Hari ini, logam sekali lagi akan cuba mencapai tahap tertinggi baharu.

Menjelang akhir minggu lepas, emas naik mendadak. Paras tertinggi hari Jumaat ialah $1,815.50. Walau bagaimanapun, logam itu tidak dapat bertapak di puncak ini. Menjelang penutupan sesi dagangan, jongkong telah jatuh di bawah paras utama $1,800 kepada $1,796.30.

Walaupun penurunan yang malang pada siang hari, emas berakhir secara positif. Aset itu merosot 0.2% pada hari Khamis dan pada hari Jumaat ia meningkat 0.8%, atau $14.40, menyumbang kepada keuntungan mingguan sebanyak 1.6%. Logam itu tidak menunjukkan trend yang begitu ketara sejak akhir Ogos.

Perak juga meningkat dengan ketara pada penghujung tujuh hari yang lalu. Ia menambah 1.2% pada hari Jumaat, dengan kenaikan mingguan sebanyak 4.7%, prestasi terbaiknya sejak awal Mei.

Penganalisis mengaitkan kenaikan ketara dalam logam berharga pada Jumaat berikutan penurunan dalam dolar dan hasil bon Perbendaharaan AS. Pada 22 Oktober, indeks dolar turun 0.1% berbanding pesaing utamanya, dan hasil bon menjunam kepada 1.659%. Hari sebelumnya indeks mencapai 1.674%. "

Kebimbangan inflasi menyokong harga emas," kata Chintan Karnani, pengarah penyelidikan di Insignia Consultants. Masalah kenaikan harga adalah masalah global. Bank pusat Rusia telah pun menaikkan kadar faedah untuk mengawal inflasi. Dan Bank of England, Bank Pusat Eropah (ECB), Bank of Japan, dan Rizab Persekutuan AS akan mengadakan mesyuarat dalam dua minggu akan datang. 

Bagi pengawal selia AS, pakar itu tidak menjangkakan sebarang tindakan daripadanya, memandangkan ucapan gabenor Fed pada hari Jumaat. Jerome Powell menjelaskan pendirian bank pusat terhadap inflasi, mengurangkan pembelian bon dan menaikkan kadar faedah.

 Pengerusi Fed berkata bahawa inflasi AS boleh jatuh tahun depan apabila tekanan pandemik COVID-19 semakin berkurangan. Beliau juga menjelaskan bahawa bank pusat itu bersedia untuk mengurangkan pembelian asetnya, tetapi mereka tidak akan menaikkan kadar faedah lagi.

Prospek bahawa pengawal selia AS akan mula mengurangkan pembelian bon tidak lama lagi menjejaskan harga emas secara negatif pada hari Jumaat. Berikutan penerbitan penyata J. Powell, harga merosot daripada paras tertinggi harian mereka kepada di bawah $1,800.

Namun begitu, emas memulakan minggu bekerja baharu dengan pergerakan menaik. Aset itu sekali lagi mendaki ke arah tanda utama, memperoleh kekuatan dengan latar belakang dolar yang semakin lemah.

Pakar ambil perhatian bahawa dolar AS kini kehilangan kelebihannya kerana pelabur menjangkakan kadar dalam mata wang lain meningkat lebih awal. Minggu ini, perhatian pedagang tertumpu pada mesyuarat Bank of Japan dan ECB pada hari Khamis. 

Harga emas juga disokong pada hari Isnin oleh kebimbangan baharu mengenai peningkatan insiden koronavirus di Eropah dan Asia. Peningkatan sentimen panik biasanya meningkatkan selera pedagang untuk aset pertahanan seperti emas. 

Harga jongkong meningkat kepada $1,799.8 pada waktu pagi. Berbanding hari Jumaat, logam itu naik $3.5, atau 0.19%. Pada masa yang sama, perak juga menunjukkan trend positif. Ia meningkat 0.46% kepada $24,562.

Tiada ulasan