Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Dolar diniagakan pada kegelisahan euro, yang sedang bersedia untuk menurun dengan selanjutnya

 

Dolar AS menganjak semula di hampir semua bidang pada hari Isnin, tetapi pembetulan di pasaran saham AS membawa kelegaan.

Penjualan saham sejumlah syarikat teknologi terbesar di negara ini menyumbang kepada pelepasan dari risiko, yang memberi kekuatan kepada dolar yang selamat. 

Ia dapat pulih pada hari Selasa, meningkat hampir 0.18% dan mengakhiri hari urusniaga berhampiran 94.00 mata. 

Mata wang AS kekal dalam aliran menaik kerana pasangan mata wang EUR/USD sangat "berat", yang diturunkan oleh euro yang paling lemah di antara mata wang negara-negara G10, kata penganalisis Saxo Bank. 

Pada hari Rabu, dolar AS terus mendorong pesaing utamanya dan naik di atas 94.40 mata, mendorong pasangan mata wang EUR/USD ke paras terendah 15 bulan sekitar 1.1530. 

Di sebalik pengukuhan dolar adalah ketidakpastian penggubal undang-undang AS untuk merangsang ekonomi negara dan melanjutkan had hutang, serta sentimen berhati-hati sebelum data hari Jumaat mengenai jumlah orang yang bekerja di sektor bukan pertanian Amerika Syarikat. 

Di samping itu, musim sejuk semakin hampir, dan kebimbangan bahawa isi rumah mungkin sukar membayar bil pemanasan yang memberi tekanan kepada mata wang tunggal.

 Harga niaga hadapan gas di zon euro memecahkan rekod lain pada hari Rabu, melebihi AS$ 1,900 setiap seribu meter padu. 

Pemulihan ekonomi Eropah mungkin menjadi perlahan sekiranya masalah kenaikan harga tenaga di EU tidak diselesaikan, kata Pesuruhjaya Tenaga Eropah Kadri Simson.

 "Kejutan harga ini tidak boleh dipandang rendah. Senario ini akan menjejaskan penduduk kita, terutama keluarga yang berisiko, melemahkan persaingan dan menambahkan tekanan inflasi. Jika dibiarkan, ia berisiko membahayakan pemulihan ekonomi Eropah," katanya. 

Pelabur terus mengikuti berita yang datang dari Washington, di mana perdebatan serius sedang berlangsung mengenai kenaikan had hutang kerajaan. Presiden AS Joe Biden mencadangkan untuk meninggalkan perbahasan yang panjang di Senat untuk menyelesaikan masalah ini.

InstaForex

Republik menuntut supaya Demokrat menggunakan proses pendamaian untuk menaikkan had hutang. Kelompok yang terakhir ini tidak ingin ikut serta dalam undian rang undang-undang, yang harus melepasi bacaan ketiga dan menangguhkan had hutang negara sehingga bulan Disember 2022. Demokrat berpendapat bahawa tidak ada cukup waktu untuk pendekatan pendamaian.

 Beberapa syarikat, seperti JPMorgan, sudah mulai mempersiapkan kemungkinan kegagalan AS. 

Mengenai pakej sosial tambahan bernilai AS$ 3.5 trilion yang dipromosikan oleh Joe Biden dan termasuk bantuan kepada sektor penjagaan kesihatan, pelaksanaan program perumahan mampu milik, dan sebagainya, nampaknya terdapat langkah yang menuju kompromi di Parti Demokrat. Centrist ingin mengurangkan jumlah pakej itu kepada AS$ 1.9-2.2 trilion. Namun, belum diketahui adakah jumlah ini akan sesuai dengan parti sayap kiri. 

Semua ini membuat peserta pasaran gugup dan bermain dengan kedudukan dolar yang defensif, yang menguat sehingga menjejaskan aset berisiko.

 Indeks USD berkembang untuk hari kedua berturut-turut dan sudah diperdagangkan berhampiran paras tertinggi 2021 pada 94.50.

 Mengatasi halangan ini akan membuka laluan bagi indeks ke puncak September 2020 pada 94,75, dan kemudian ke 95,00. 

Dolar AS disokong oleh jangkaan bahawa tahun ini bank pusat AS akan mula mengurangkan pembelian aset mereka dan meletakkan asas untuk keluar dari kelompok kadar faedah yang sangat rendah pada era pandemik jauh sebelum rakan sejawatnya di Eropah mengikuti contoh yang sama. 

Ini tidak menambah optimisme mata wang tunggal, yang terus mengalami kerugian berbanding dolar AS pada hari Rabu, menguatkan pergerakan ini setelah pengeluaran data statistik di zon euro. 

Menurut Eurostat, penjualan runcit di blok mata wang tumbuh lebih lemah berbanding yang dijangkakan pada bulan Ogos, meningkat sebanyak 0.3% berbanding bulan Julai, sementara penganalisis meramalkan kenaikan sebanyak 0.8%. Secara tahunan, jumlah penjualan runcit sama sekali tidak berubah, walaupun sebelumnya diharapkan kenaikan 0.4%.

 Pada masa yang sama, ADP melaporkan bahawa jumlah pekerjaan di sektor swasta AS meningkat sebanyak 568,000 pada bulan September, yang mana adalah lebih baik berbanding anggaran awal 428,000 dan mengukuhkan dolar. 

Walaupun laporan ini tidak mempunyai hubungkait langsung dengan data rasmi Jabatan Tenaga Kerja AS, yang akan diterbitkan pada hari Jumaat, pelepasan ADP sering menjadi pertanda daripadanya, yang mempunyai kesan yang nyata di pasaran. 

Sejenis "campuran kenaikkan" telah terbentuk untuk dolar: Keluk hasil di Amerika Syarikat kembali menjadi curam, dan pada pertemuan FOMC pada bulan September, sekumpulan "carta dot" hawkish dibentangkan, kata ahli strategi ING. 

"Tambahkan data yang kuat mengenai pekerjaan AS, dan jangkaan pasaran mungkin berubah terhadap ramalan Fed mengenai kitaran tiga tahun pengetatan dasar monetari yang ketara, yang akan bermula tahun depan," kata mereka.


"Langkah selanjutnya berkaitan dengan dolar AS, dan mungkin juga persepsi risiko, mungkin adalah laporan hari Jumaat mengenai pekerjaan AS. Data yang berpotensi baik mengenai perubahan jumlah pekerjaan, dan terutama pada kenaikan besar dalam gaji purata setiap jam, akan mendorong mata wang AS naik sekali lagi. Di samping itu, ia bahkan dapat mengurangkan keinginan risiko, kerana ia akan memenuhi jangkaan pasaran bahawa kadar faedah di Amerika Syarikat akan naik, "kata penganalisis di Saxo Bank. 

Hasil yang mengecewakan, menurut para penganalisis, dapat melemahkan sikap hawkish Rizab Persekutuan dan meredakan semangat kenaikan dolar.

 Pada masa ini, dolar Amerika Syarikat mendapat faedah daripada permintaan aset selamat dan faedah daripada jangkaan pengetatan dasar monetari oleh Fed. Euro, pada gilirannya, menderita kerana Bank Pusat Eropah mengambil sikap tunggu dan lihat, dan zon euro terpaksa bergelut dengan masalah tenaga. Sekiranya ketegangan di pasaran turun, dan harga minyak dan gas menangguhkan pertumbuhannya, trend untuk melemahnya euro mungkin akan berubah. Pada masa yang sama, kemungkiran hutang negara AS tetap menjadi acara yang sangat tidak mungkin. Anggota kongres, kemungkinan besar, telah menyentuh kebimbangan pelabur, yang akan mencapai kata sepakat pada saat terakhir dan memilih untuk menaikkan had hutang awam setelah mencapai kesepakatan mengenai pakej sosial yang lebih kecil. 

Di samping itu, kenaikan harga tenaga tidak mungkin lebih buruk berbanding pandemik dan pengurangan ekonomi zon euro. Ini dapat menyebabkan peningkatan inflasi yang stabil di rantau ini, dan sebagai akibat pengetatan dasar monetari ECB sebelumnya, yang akan menjadi momen positif bagi euro. 

Setakat ini, euro terus merosot berbanding dolar AS. 

Penganalisis Commerzbank mencatat potensi kelemahan pasangan mata wang EUR/USD ke 1.1395. 

"Analisis intraday dari gelombang Elliott telah berubah menjadi negatif. Ini menunjukkan bahawa penurunan selanjutnya dapat dijangkakan dalam tempo waktu terdekat. Percubaan pertumbuhan cenderung memudar pada pendekatan ke arah aliran menurun yang dipercepat pada 1.1688. Pada masa yang sama, rintangan utama berada pada tahap trend penurunan tiga bulan pada 1.1792. Sokongan penting seterusnya terletak pada tahap aliran menurun sebelumnya (dari 2008) pada 1.1395, "kata mereka.

Tiada ulasan