Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Emas jatuh ekoran peningkatan selera risiko

 


Pada Khamis, emas jatuh ke paras rendah 6 minggu. Penurunan mendadak di tengah-tengah peningkatan selera risiko: indeks saham utama AS ditutup tinggi.

 Pada 23 September, logam berharga ini menyaksikan penurunan ke tahap terendah dalam seminggu. Pada Rabu, aset itu meningkat 0.1% dan jatuh sebanyak 1.6%, atau ke paras harga $29, semalam, ia ditutup pada $1,749.8, paras terendah sejak 10 Ogos. 

Perak menjunam 1%, atau $0.23, pada hari Khamis. Harga ditutup pada $ 22.68. Pada hari Rabu, perak naik 1.3%. 

Pasaran emas mendapat tekanan disebabkan oleh beberapa faktor negatif. Pertama sekali, permintaan untuk aset berisiko meningkat semalam. Indeks saham utama AS melambung tinggi berikutan laporan mengenai syarikat hartanah gergasi China, Evergrande. 

Syarikat itu mengumumkan telah "menyelesaikan" pembayaran faedah untuk bon darat yang dijadualkan minggu ini dan pasaran menarik nafas lega. 

InstaForex

Mesyuarat FOMC yang berlangsung pada minggu ini juga meningkatkan pasaran saham AS. Pengerusi Rizab Persekutuan Powell membincangkan prospek pertumbuhan ekonomi AS dan kadar pemulihan pasaran buruh. Selepas ucapannya, selera risiko meningkat, mempengaruhi harga emas. 

Kenaikan hasil bon 10 tahun menyebabkan kejatuhan harga emas pada hari Khamis. Semalam, hasil Perbendaharaan harian melonjak ke tahap tertinggi iaitu 1.41%, yang tidak dapat dilihat selama 7 bulan. 

Kenaikan mendadak berlaku selepas mesyuarat FOMC September. Pengawal selia AS memutuskan untuk mengekalkan kadar faedah tidak berubah. Pada masa yang sama, ia merancang untuk segera mengurangkan pembelian bon dan menaikkan kadar faedah pada akhir tahun depan. 

Menurut penganalisis OANDA, retorik 'hawkish' Fed memberikan tekanan kepada emas. Mereka menjangkakan harganya akan jatuh dalam jangka pendek. Pelabur akan terus mencerna hasil mesyuarat FOMC. Akibatnya, emas cenderung untuk jatuh ke paras $1,740. 

Pada hari Jumaat, emas cuba pulih. Pada saat penulisan artikel ini, aset berharga ini diniagakan naik 0.06%, atau $1.05, menetap pada $1,750.85.

Tiada ulasan