Ads

Belajar Online

Berita Terkini

EUR / USD dan USD / CAD: Pasaran minyak, serta indeks saham, jatuh

Kami sedang menunggu pengurangan kadar faedah yang lain di AS dan negara lain. Walau bagaimanapun, euro dan pound telah menunjukkan pertumbuhan yang kukuh terhadap latar belakang ini.

Walaupun harga bon kerajaan AS melonjak, pasaran saham global telah menurun. Pada masa yang sama, hasil pinjaman jangka pendek jatuh, menunjukkan panik yang semakin meningkat akibat penularan coronavirus di Amerika Syarikat dan Australia. Sementara itu, pasaran niaga hadapan kadar faedah Fed menunjukkan lebih daripada 80% kebarangkalian menurunkan kadar faedah kepada pelbagai 0.50% -0.25% bulan ini, dan terdapat perbincangan mengenai sama ada Jawatankuasa akan memotong satu lagi kadar awal, atau menangguhkan kali ini sehingga mesyuarat yang dijadualkan untuk 17-18 Mac berlaku. Seminggu lepas, Fed menurunkan kadar sebanyak setengah mata peratusan, kepada tahap 1.25%. Walau bagaimanapun, memandangkan keadaan pasaran global, tidak mungkin Jawatankuasa akan menunggu sehingga mesyuarat tetap untuk mengurangkan kadar sekali lagi.

Selepas laporan yang baik mengenai pasaran buruh Amerika Syarikat, Trump mengatakan bahawa pekerjaan baru di Amerika Syarikat telah mencapai tahap yang kelihatan mustahil. Selain itu, beliau sekali lagi menyeru Fed untuk menurunkan kadar faedah, dan merangsang ekonomi dengan harapan memulihkan pasaran kewangan. Berdasarkan keadaan pagi ini, langkah-langkah sedemikian diperlukan dengan jelas, untuk memastikan indeks saham dan hasil bon kerajaan daripada runtuh.

Keadaan sedemikian membenarkan pengukuhan euro dan paun, memandangkan keadaan semasa memerlukan tindak balas yang diperlukan dari Federal Reserve. Akibatnya, pasaran telah meletakkan pengurangan kadar dengan sekurang-kurangnya satu setengah mata peratusan. Baca Lebih Lanjut

Tiada ulasan