Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Inflasi AS dijangkakan memperlahankan trend menaik pada dolar AS

Pasangan mata wang EUR / USD dan AUD / USD: Inflasi AS dijangkakan memperlahankan trend menaik pada dolar AS. RBA bersetuju dengan kadar faedah yang rendah
Dolar AS akan terus mengukuh berbanding aset berisiko, terutamanya terhadap euro. Memandangkan pasangan mata wang EUR / USD telah merosot setiap hari sejak awal bulan ini, agak sukar bagi aliran menaik menumpukan kepada apa-apa. Selain itu, penarikasan semula baru-baru ini dari tahap 1.0890 tidak disokong oleh pembeli euro yang besar, jadi ia membawa kepada jualan lain.

Pertumbuhan defisit belanjawan AS tidak mengejutkan. Oleh itu, laporan semalam, yang menunjukkan lonjakan lain antara pendapatan dan perbelanjaan, tidak membawa kepada perubahan besar dalam pasaran. Menurut data itu, dari Oktober 2019 hingga Januari 2020, defisit belanjawan meningkat sebanyak 25% sekaligus dan berjumlah 389 bilion dolar AS, berbanding 310 bilion dolar pada tempoh yang sama tahun 2019. Jurang ini disebabkan oleh peningkatan mendadak dalam perbelanjaan kerajaan , yang menurut Jabatan Perbendaharaan AS meningkat sebanyak 10%, dan berjumlah $ 1.6 trilion. Sementara itu, pendapatan cukai meningkat hanya 6%, dan berjumlah $ 1.2 trilion. Kementerian menyatakan bahawa peningkatan dalam defisit disebabkan oleh faktor berita, memandangkan syarat pembayaran faedah telah berubah. Sekiranya kita mengambil kira anggaran defisit yang lebih tepat, dengan mengambilkira faedah, peningkatan itu hanya akan mencapai 6%, dan perbelanjaan dan pendapatan belanjawan akan meningkat sebanyak 7%. Butiran utama perbelanjaan jatuh pada senjata dan penjagaan kesihatan, mengumpulkan + 9% dan + 15% kepada petunjuk.

Semalam, Pengerusi Fed Jerome Powell memberi ucapan kepada Jawatankuasa Perbankan Senat. Beliau berkata Fed memberi tumpuan kepada rancangan baru untuk menyusun semula bank dan mengekalkan keperluan mudah tunai yang tinggi. Beliau juga menegaskan bahawa untuk menangani kemelesetan masa depan, adalah perlu bagi Fed untuk mengambil petunjuk utama dan membeli aset jangka panjang, terutamanya sejak inflasi yang rendah mencipta cabaran baru.

Pada masa yang sama, untuk pasaran buruh, ketua Rizab Persekutuan menarik perhatian kepada pergerakan rendah dan genangan pendapatan, yang menghalang tenaga buruh dalam ekonomi global. Walau bagaimanapun, laporan mengenai pertumbuhan penduduk aktif ekonomi, yang meningkat kepada 63%, adalah berita yang sangat positif untuk Fed

Hari ini, satu laporan penting mengenai inflasi AS akan diterbitkan. Pergerakan selanjutnya pasangan mata wang EUR / USD mungkin bergantung padanya. Data yang baik akan sekali lagi membantu para pemain utama untuk merakam keuntungan pada dagangan menjual tanpa kerugian yang ketara, sementara laporan yang lemah dijangka mengekalkan tekanan pada euro, yang membawa kepada pembaharuan terendah tahun depan dalam kawasan tahap 1.0840 dan 1.0800. Tanpa pembentukan hari yang baik, seperti yang kita diberitahu oleh keadaan semalam pertumbuhan yang tidak berjaya di atas tahap 1.0920 dan penembusan harga pada tahap 1.0890, adalah salah untuk mengharapkan pembetulan ke atas utama dalam jangka pendek.

AUD

Tekanan dolar Australia telah kembali, berikutan kenyataan yang dibuat oleh Bank Rizab Australia hari ini semasa sesi Asia. Gabenor RBA menyatakan pendapatnya tentang coronavirus, yang semakin memburuk prospek ekonomi Australia, walaupun pelaksanaan langkah-langkah rangsangan di China harus mempunyai kesan positif terhadap ekonomi. Philip Lowe percaya bahawa menurunkan kadar faedah bekerja, dan kerajaan dan perniagaan perlu menggunakan kadar yang rendah untuk meningkatkan pelaburan modal. Hutang isi rumah menjadi masalah utama bagi Australia.


Petunjuk untuk menjaga kadar faedah rendah dan mungkin menurunkannya pada masa depan memberi tekanan kepada dolar Australia, yang hanya sedikit pulih daripada paras terendah tahunannya baru-baru ini.

Bagi gambaran teknikal pasangan mata wang AUD / USD, manakala aliran menaik mendapat sokongan yang baik di kawasan 0.6710, satu kejayaan akan mendorong dolar Australia untuk kembali dari tahap terendah pada tahap 0.6680 ke tahap tahun ini. Potensi menaik adalah terhad oleh tertinggi di kawasan 0.6765, di mana penembusan harga yang akan membuka jalan terus ke kawasan 0.6860.

Tiada ulasan