Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Yen Jatuh Berikutan Jangkaan Pengurangan Ketegangan A.S. - Korea Utara

Seorang utusan Korea Selatan berkata di Washington bahawa Trump menyatakan kesanggupannya, dan bahawa Kim telah menyatakan komitmen beliau untuk membuat sekatan terhadap penggunaan nuklear.

Berbanding mata wang yen, nilai dolar meningkat sebanyak 0.4 peratus pada 106.66 yen, berundur daripada serendah 10524 yen yang dicatatkan pada 2 Mac, merupakan antara tahap rendah bagi mata wang dolar AS sejak bulan November 2016.

Pasaran nilai mata wang dolar AS telah memperoleh kedudukan lebih awal berbanding mata wang yen berikutan daripada beberapa kebimbangan mengenai perang perdagangan global telah berkurangan. Trump telah mengenakan tarif import ke atas keluli dan aluminium, sementara itu melembutkan pendiriannya dengan mengumumkan pengecualian untuk Kanada dan Mexico, dan meninggalkan pendirian beliau dengan membuka peluang bagi negara-negara lain untuk mendapatkan hak mereka sendiri.

Nilai mata wang euro stabil pada $ 1.2310, selepas turun sebanyak 0.8 peratus pada hari Khamis.


Dagangan mata wang euro mengurangkan kerugian selepas jatuh pada hari Khamis susulan daripada Presiden Bank Pusat Eropah Mario Draghi, sambil mengakui pertumbuhan yang lebih pantas di Eropah, berkata inflasi serantau masih lemah dan peningkatan proteksionisme adalah berisiko.

Draghi menyatakan pandangannya mengenai isu-isu ini dalam satu sidang media selepas mesyuarat dasar bank pusat. Ia membayangi kejatuhan ECB dengan janji lama untuk menaikkan pembelian bonnya sekiranya diperlukan, merupakan antara satu langkah yang memacu pembelian mata wang tunggal secara ringkas.

Pelabur sedang menunggu pengumuman laporan kerja Amerika Syarikat (AS) lewat hari pada hari Jumaat yang akan memasukkan data mengenai gaji bukan ladang dan purata pendapatan untuk setiap jam.

Tiada ulasan