Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Ekonomi Australia Berkembang 0.4% Dalam Suku Keempat

Menurut Biro Perangkaan Australia, produk domestik kasar negara (KDNK) berkembang sebanyak 0.4 peratus dari suku ke suku dalam tempoh tiga bulan menjelang akhir bulan Disember, berundur daripada pertumbuhan sebanyak 0.7 peratus pada suku sebelumnya.

Keputusan tersebut akan menjadi satu kekecewaan untuk Rizab Bank of Australia (RBA), yang hanya mengekalkan kadar faedah stabil kepada 1.50 peratus pada hari Selasa berikutan daripada pertumbuhan yang lebih pantas dan peningkatan semula secara perlahan dalam inflasi.

Ekonomi Australia bergerak ke arah pertumbuhan yang didorong oleh perkhidmatan dan jauh dari pelaburan perlombongan, yang menunjukkan kepada penurunan dalam sektor pembinaan, susulan daripada RBA mengekalkan kadar faedah pada rekod rendah untuk menyokong peralihan.

Penggunaan isi rumah meningkat sebanyak satu peratus dalam tempoh tersebut sementara sektor dagangan eksport barangan luar bandar dan kelengkapan pengangkutan merosot. RBA menjangkakan penurunan dalam dagangan eksport adalah sementara waktu, walaupun ketidakpastian sekitar prospek perbelanjaan pengguna yang terus berlarutan.

Sepanjang tahun ke tahun sehingga bulan Disember, nilai barangan dan perkhidmatan yang dihasilkan berjumlah sebanyak A $ 1.8 trilion ($ 1.40 trilion) dalam dolar semasa, atau kira-kira A $ 73,000 untuk setiap 24.5 juta orang Australia.

Dalam tempoh tahun ke tahun, KDNK telah berkembang sebanyak 2.4 peratus pada suku keempat, yang merupakan kadar yang lebih perlahan daripada tahap 2.8 peratus yang dicatatkan pada suku sebelumnya.

Nilai mata wang dolar Australia jatuh sebanyak 0.7 peratus pada pagi Rabu kepada $ 0.7775.

Tiada ulasan