Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Sentimen Pengguna A.S. Perlahan Pada Bulan November

Bacaan awal untuk indeks sentimen datang pada 97.8, paras lebih rendah daripada yang dijangka sebanyak 100.8 oleh ahli ekonomi dan pada bulan sebelumnya sebanyak 100.7, yang merupakan bacaan tertinggi sejak bulan Januari 2004.

Keadaan semasa, yang menunjukkan prospek rakyat Amerika terhadap kewangan mereka, menurun kepada 113.6 daripada 116.5. Satu langkah berasingan jangkaan juga turut jatuh kepada 87.6 daripada 90.5.

Kadar inflasi projek pengguna mencecah sebanyak 2.6 peratus pada tahun hadapan, lebih tinggi berbanding 2.4 peratus pada bulan lepas. Sementara itu, perolehan keuntungan pendapatan tahunan dilihat berada pada paras 2.1 peratus bagi bulan kedua berturut-turut.

Walaupun penurunan dalam pengukur tahap keyakinan, sentimen kekal berada pada paras tertinggi kedua sejak bulan Januari, mengukuhkan laporan lain bahawa masyarakat di Amerika tetap positif mengenai sektor pekerjaan dan ekonomi.

Jangkaan kenaikan kadar inflasi dan kenaikan kadar faedah lain sebelum berakhir tahun ini menjejaskan penunjuk, walaupun sebahagian yang besar dari rakyat Amerika menyebut pasaran pekerjaan akan meningkatkan secara spontan.

Data yang diterbitkan menunjukkan pengguna menjangkakan dalam menentukan sama ada pertumbuhan pendapatan mencukupi untuk mengatasi peningkatan yang dijangkakan dalam kos pinjaman bagi pembelian rumah dan kereta, berkata laporan itu.

Tiada ulasan