Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Minyak Stabil Ekoran Pemotongan OPEC Mengimbangi Peningkatan Pengeluaran A.S.

Niaga hadapan minyak mentah Brent diniagakan pada paras harga dagangan sebanyak $ 61.98 setong, 11 sen lebih tinggi daripada sesi penamat terakhir mereka. Sementara itu, niaga hadapan minyak mentah WTI AS diniagakan pada paras harga sebanyak $ 55.37 setong, naik kepada 4 sen dari sesi penutupan terakhir mereka.

Tanpa mengira keuntungan marginal ini, kedua-dua kontrak jatuh sekitar 4 peratus sejak penutupan terakhir mereka sejak mencapai paras tertinggi pada tahun 2015 pada minggu sebelumnya, sebahagiannya terjejas dengan peningkatan bekalan mentah di A.S.


Untuk minggu kedua berturut-turut, inventori minyak A.S. melonjak, meningkat sebanyak 1.9 juta tong pada minggu yang berakhir pada 10 November hingga 459 juta tong, data daripada EIA menunjukkan. Jumlahnya bertentangan dengan penurunan sebanyak 2.2 juta barel oleh penganalisis.

Pengeluaran minyak mentah A.S. mencatatkan rekod sebanyak 9.65 juta tong sehari, bermakna jumlah pengeluaran meningkat hampir kepada 15 peratus sejak pencapaian paling rendah pada pertengahan tahun 2016.

Walaupun peningkatan dalam bekalan, penganalisis berkata harga masih disokong oleh jangkaan bahawa pihak OPEC akan melanjutkan perjanjian untuk mengurangkan jumlah pengeluaran yang lebih lama daripada tarikh akhir bulan Mac 2018.

Tiada ulasan