Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Minyak Terjejas Ekoran Kebimbangan Lebihan Bekalan

Pasaran dagangan bagi minyak mentah Amerika Syarikat (AS) jatuh sebanyak 14 sen atau sebanyak 0.3 peratus pada paras harga $ 50.44 setong selepas menamatkan sesi sebelumnya iaitu turun sebanyak $ 1.09 peratus atau 2.1 peratus. Penanda aras Amerika Syarikat (AS) mencatatkan suku ketiga perolehan keuntungan hampir sebanyak 12 peratus, menandakan kenaikan suku tahunannya yang lebih besar sejak suku kedua untuk tahun 2016. Bagaimanapun, paras itu kini menurun hampir sebanyak 5 peratus daripada puncak enam bulan pada Khamis.

Sementara itu, niaga hadapan bagi minyak mentah Brent, penanda aras antarabangsa, jatuh sebanyak 19 sen atau 0.3 peratus pada $ 55.93 setong. Kontrak itu telah jatuh sebanyak 67 sen atau 1.2 peratus pada sesi dagangan sebelumnya.

Penanda aras global telah mencatatkan kenaikan suku ketiga sekitar 20 peratus, peningkatan terbesar untuk tempoh itu sejak tahun 2004 dan didagangkan sebanyak $ 59.49 setong minggu lepas. Kini, ia turun sekitar 6 peratus daripada tahap tersebut.

Di hadapan bekalan, Iraq menyatakan pada hari Isnin bahawa penghantaran sedikit meningkat pada bulan September, sementara tinjauan Reuters menunjukkan bahawa OPEC secara umum meningkatkan tahap pengeluaran.

Minggu lepas, harga minyak meningkat pada ketegangan di Kurdistan Iraq selepas referendum kemerdekaan, yang menyebabkan Turki menutup saluran paip yang menyalurkan minyak dari Iraq ke Mediterranean. Setakat ini, ancaman itu belum dapat dicapai.

InstaForex

Tiada ulasan