Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Harga Minyak Melonjak Susulan Penurunan Dalam Eksport Selatan Iraq

Bagi sesi niaga hadapan minyak mentah Brent diniagakan sehingga 5 sen pada paras harga dagangan sebanyak $ 57.42 setong selepas berakhir turun sebanyak 38 sen pada hari sebelumnya. Niaga hadapan minyak mentah Amerika Syarikat (AS) meningkat sebanyak 5 sen dan diniagakan pada $ 51,95.

Sektor eksport dari Iraq telah menurun sebanyak lebih daripada 200, 000 tong sehari setakat bulan ini, susulan daripada penghantaran dari kedua-dua arah utara dan selatan negara jatuh.

Penganalisis berkata pasaran kini menetapkan harga dalam faktor yang lebih menyokong, seperti ketegangan di rantau Kurdi, kemerosotan dalam penggerudian pelantar minyak A.S.dan kemungkinan lanjutan dalam pemotongan pengeluaran OPEC.


Sektor eksport minyak mentah melalui saluran paip terkawal Kurdistan ke pelabuhan Turki Ceyhan meningkat sebanyak 13 peratus kepada 2888, 000 bpd pada hari Isnin, tetapi jumlahya masih kurang daripada 50 peratus daripada paras normal ekoran daripada ketegangan di rantau ini semakin berterusan, menurut sumber yang dipetik oleh Reuters.

Penurunan dalam bekalan Iraq itu datang berikutan daripada pihak OPEC dan pengeluar lain sedang melaksanakan perjanjian untuk mengurangkan jumlah pengeluaran yang rendah sekitar 1.8 juta tong sehari sehingga bulan Mac 2018 dalam usaha untuk membendung lebihan bekalan minyak dan meningkatkan paras harga dagangan.

Tiada ulasan