Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Pegawai Atasan Fed Akan Meninggalkan Bank Pusat Amerika Syarikat Pada Oktober

Dalam surat perletakan jawatan beliau, Fischer berkata pertumbuhan pekerjaan telah pulih di Amerika Syarikat (AS) dan tindakan yang diperlukan untuk menjadikan sistem kewangan negara lebih kuat dan lebih tahan lama juga telah diambil. Beliau memetik alasan peribadi untuk peletakan jawatannya.

Penurunan pegawai bank pusat teratas membuat kekosongan lain di majlis yang mengawasi Rizab Persekutuan AS. Sebelum pengumuman beliau, sudah ada tiga tempat kosong di dewan tujuh anggota itu.

Istilah Janet Yellen sebagai pengerusi Rizab Persekutuan juga akan berakhir pada bulan Februari 2018 dan Presiden Donald Trump belum menyatakan sama ada beliau akan dilantik semula. Walaupun Trump telah memberi kelulusan untuk prestasinya, beliau juga menyatakan pandangannya bahawa orang lain, iaitu penasihat ekonominya, Gary Cohn, boleh diletakkan sebagai ketua bank pusat Amerika Syarikat (AS).

Pelepasan Fischer dari lembaga pengarah dilihat mempercepatkan peluang Presiden Trump untuk membuat perubahan di bank pusat. Rumah Putih tidak mengeluarkan sebarang ulasan segera mengenai peletakan jawatan Fischer atau mengenai masa untuk melantik orang baru di tempatnya atau kekosongan lain di Fed.

InstaForex

Tiada ulasan