Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Kenaikan Harga Mata Wang Memacu Euro Ke Skala Tinggi Bagi Setahun Lebih

Dengan dolar Amerika Syarikat (AS) yang jatuh di bawah paras utama dalam urus niaga semalaman, para pelabur tidak sabar-sabar untuk memainkan pandangan perdagangan divergensi antara mata wang dolar AS dan euro.

Pasaran dagangan bagi nilai mata wang Euro diniagakan pada paras $ 1.2062 sebelum melonjak ke $ 1.2092 pada awal dagangan, mencecah tahap tertinggi sejak bulan Januari 2015. Mata wang ini telah meningkat hampir 15 peratus setakat ini tahun ini dan kini mata wang terbaik pada tahun 2017 ini di kalangan rakan G10 FXnya.

Dalam sidang akhbar selepas mesyuarat dasar, Presiden ECB Mario Draghi membuat beberapa kenyataan dengan menyebutkan kekuatan nilai euro dan mengatakan bahawa kenaikkan dalam mata wang itu adalah sebab utama penurunan ramalan kadar inflasi untuk dua tahun akan datang. Ketua bank pusat juga menunjukkan sebarang pelarasan program rangsangan besar-besaran yang mungkin akan diteruskan secara beransur-ansur.

Sementara itu, indeks dolar turun sebanyak 0.5 peratus pada 91.191 selepas jatuh serendah 91,011, tahap paling lemah sejak bulan Januari 2015. Ia juga bersedia untuk penurunan mingguan terbesar dalam tempoh hampir tiga setengah bulan.

InstaForex

Tiada ulasan