Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Saham Eropah Melonjak, Dinaikkan Oleh Perlombongan

Pasaran dagangan bagi Pan-Eropah STOXX 600 meningkat sebanyak 0.8 peratus manakala saham mewah di zon Eropah melonjak sebanyak 0.9 peratus, juga disokong oleh dagangan mata wang euro yang lebih lemah. Dagangan saham mewah Itali menurun sebanyak 0.1 peratus, ekoran daripada kebimbangan politik yang baru dititikberatkan pada bon kerajaan negara.

Sektor sumber asas terus berkembang dan merupakan sektor yang berprestasi terbaik, lebih tinggi sebanyak 1.7 peratus, dibantu oleh kenaikan harga bijih besi. Sektor perlombongan BHP Billiton dan Antofagasta juga melonjakkan dagangan sektor itu, meningkat dengan sebanyak 2.1 peratus dan dua peratus masing-masing.

Sektor Financial Provident United Kingdom (UK) menjunam sebanyak 66 peratus selepas syarikat itu mengeluarkan amaran keuntungan kedua dalam tempoh dua bulan dan membatalkan dividen mereka. Pemberi pinjaman subprima juga mengumumkan bahawa ketua eksekutif mereka turut merosot. Saham pemberi pinjaman mengalami 40 peratus lebih rendah untuk tahun 2017 lebih awal daripada keuntungan, kerugian semasa mencatatkan hampir sebanyak 80 peratus.

Musim perolehan korporat Eropah semakin hampir, berikutan daripada 87 peratus daripada syarikat MSCI Eropah telah menyediakan kemas kini bagi suku kedua.

InstaForex

Tiada ulasan