Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Euro Melonjak Ke Paras Paling Kukuh Dalam Tempoh Dua Tahun

Pasaran dagangan bagi mata wang itu naik sebanyak 0.6 peratus untuk didagangkan pada paras harga $ 1.2045 di London pada jam 9:00 pagi. Ia kini bertukar tangan di atas tahap psikologi sebanyak $ 1.2000 untuk kali pertama sejak bulan Januari 2015. Melihat kepada gambaran teknikal, peniaga menunggu pada paras harga $ 1.2167, yang menandakan pemulihan 50 peratus daripada penurunan nilai mata wang euro sejak tahun 2004.

Mata wang biasa di kawasan euro itu melonjakkan keuntungannya untuk hari ketiga walaupun Presiden Korea Selatan Moon Jae-in meminta pertunjukan tindak balas terhadap peluru berpandu balistik Korea Utara di Korea Utara, yang dikatakan peniaga-peniaga yang menunjukkan peningkatan rayuannya sebagai peti keselamatan- aset selamat. Pasaran dagangan bon kerajaan Amerika Syarikat (AS) melonjak, sementara 10 tahun berturut-turut dagangan Jerman jatuh ke paras terendah dua bulan apabila para pelabur berpusu-pusu beralih ke aset paling selamat.

Di belakang spekulasi bahawa Bank Pusat Eropah akan menyusun atur dasar untuk niat bagi mengurangkan langkah QE yang luar biasa pada musim luruh nilai mata wang euro telah meningkat lebih dari 14 peratus berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) pada tahun ini. Dagangan mata wang Euro telah menahan anggaran penganalisis untuk kelemahan pada awal tahun ini, di mana ada yang juga meramalkan pariti dengan mata wang Amerika.

InstaForex

Tiada ulasan