Ads

Belajar Online

Berita Terkini

Toshiba Mencari Nama Pembeli Cip Berharga Pertengahan Bulan Jun

Mengikut laporan sumber berkata, pilihan bagi syarikat konglomerat Jepun telah mengecil dengan memilih tawaran dari syarikat pengeluar cip Amerika Syarikat (AS) Broadcom Ltd. dan juga AS tech fund Silver Lake. Western Digital Corp. telah membeli bersama-sama dengan pelabur lain yang disokong oleh kerajaan Jepun yang juga merupakan peneraju, menurut sumber berkata.

Toshiba kini rancak dalam usaha untuk mencari pembeli bagi perniagaan cip NAND, yang pada masa ini berharga sekurang-kurangnya mencecah kepada $ 18 bilion. Penjualan itu bertujuan untuk menggunakan wang tersebut hasil daripada lonjakan jualan bagi menampung lebihan kos berbilion-bilion dolar yang dibelanjakan pada Westinghouse Electric Corp yang merupakan unit nuklear AS yang telah muflis.

Syarikat akan mengadakan mesyuarat ahli lembaga pada 15 Jun bertujuan untuk membuat keputusan mengenai pembidaan, menurut dua sumber.

Western Digital, merupakan syarikat yang bersama-sama mengawal selia kilang cip utama Toshiba bertempat di Yokkaichi, telah merumitkan proses penjualan dengan mencabar undang-undang menuduh syarikat Toshiba telah membuat pelanggaran ke atas kontrak usaha sama (JV) mereka. Ia menyatakan bahawa unit cip tersebut tidak boleh dijual tanpa kebenaran dan telah meminta hak rundingan secara khusus bagi permasalahan ini.

Tiada ulasan